blog

Lucht- en zeevracht in 2020: van het Westen naar het Oosten

Distributie

Lucht- en zeevracht in 2020: van het Westen naar het Oosten

Terwijl westerse landen het moeilijk hebben gehad, bloeiden ontwikkelingslanden juist op. Ger Daalhuisen geeft hier in zijn derde deelartikel zijn visie op de ontwikkelingen op het gebied van lucht- en zeevracht in 2020. In eerder verschenen artikelen over logistiek in 2020 is hij al ingegaan op warehousing en wegvervoer.

Lucht- en zeevracht zijn wereldwijd de meest ontwikkelde manieren van goederentransport. Tegelijkertijd zijn ze ook het meest kwetsbaar voor macro-veranderingen in het milieu. Globalisatie heeft ervoor gezorgd dat lucht- en zeevracht een grote rol zijn gaan spelen in de verkoop van producten in winkels en via online kanalen, waarvoor de verspreiding via verschillende distributiecentra in onder meer Nederland verloopt.

Toch heeft sector het te verduren tijdens de huidige economische crisis, met name door de dalende vraag van de consument. Onlangs werd nogmaals bevestigd door het CPB dat het consumentenvertrouwen blijft dalen. Mede hierdoor blijkt het erg moeilijk duurzaam inkopen te doen, waardoor er een overcapaciteit van lucht- en zeevracht is ontstaan en een achterstand van goederen die wereldwijd in opslag staan te wachten voor verdere verzending.

Opkomende economieën

Terwijl westerse landen het de afgelopen jaren moeilijk hebben gehad, bloeiden ontwikkelingslanden, zoals China en India, juist op. Ze blijven in de toekomst niet alleen op de voorgrond treden voor de productie van high-tech goederen, maar zien ook een stijgende vraag bij de middenklasse naar deze en andere producten. De vraag in deze markt is groot en dan met name de vraag naar merkartikelen, die eerder onbetaalbaar waren voor het grootste deel van de huishoudens.

China zal snel de grootse handelsnatie ter wereld worden. Chinese havens en hub-and-spoke-netwerken zijn van primair belang voor wereldwijde vrachtvervoerders en de intercontinentale vaarschema’s worden hierop aangepast. China is momenteel bezig met het stroomlijnen van haar douane-regels. Voorheen varieerden deze regels van haven tot haven. Daarnaast investeren ze steeds meer in de infrastructuur naar de grote zeehavens en vliegvelden toe, zodat producten eenvoudiger en sneller verplaatst kunnen worden van productielocaties naar havens.

Het wordt steeds belangrijker de banden met opkomende economieën in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika binnen de supply-chain te onderhouden. China gebruikt de allianties met deze regio’s al en vergroot de import met haar handelspartners om eigen infrastructuurprojecten te ondersteunen.

In 2020 zullen veel van deze regio’s hun intrede hebben gemaakt op de wereldwijde markt, waaronder India en delen van Afrika ten zuiden van de Sahara. Tegen die tijd is er ook een omschakeling te zien in de wereldwijde logistieke sector van de goederenstroom, waarbij de vraag vanuit het Oosten naar merkartikelen uit het Westen nog meer toeneemt.

Veel logistieke dienstverleners zijn zich al aan het voorbereiden op een toename van toekomstige zendingen naar het oosten en zijn op zoek naar andere routes voor zeevracht. Daarnaast zorgen stijgende kosten ervoor dat Chinese bedrijven bepaalde laaggeschoolde en arbeidsintensieve werkzaamheden wel moeten uitbesteden om kosten te verlagen.

Westerse landen

In westerse landen is het juist andersom en wordt near-shoring steeds populairder. De toenemende vraag naar kortere levertijden en snellere speed-to-market zijn trends die verder zullen doorzetten en al een grote impact hebben op de moderne supply chain en de toekomstige ontwikkeling ervan. Een actueel voorbeeld hiervan is de Britse winkelketen Tesco, die de toepassing van 3D-printers is haar winkels onderzoekt voor het vervaardigen van reserveonderdelen. Een klant zou dan voor een kapot onderdeel, direct in de winkel een nieuwe kunnen laten printen. Dit zal gigantische gevolgen hebben voor de wijze waarop supply chains georganiseerd zijn. Toekomstige 3D-printtechnologie zorgt er voor dat producten lokaal geproduceerd kunnen worden, dichterbij de klant, tegen lagere kosten voor het transport en opslag en met minder negatieve effecten voor het milieu.
De snelle ontwikkeling van economieën zoals die van China zorgt ervoor dat het vermogen en de flexibiliteit die nodig is om te reageren op de veranderende consumentenvraag het komende decennium steeds belangrijker worden.

Kort gezegd kunnen er ook op het gebied van lucht- en zeevracht in 2020 een aantal grote veranderingen verwacht worden. Met name de groei van China en toenemende vraag naar westerse goederen vanuit het Oosten en de veranderende consumentenvraag zijn belangrijke ontwikkelingen voor logistieke dienstverleners om in de gaten te houden en tijdig op in te springen.

In eerder verschenen artikelen over logistiek in 2020 is Ger Daalhuisen ingegaan op warehousing en wegvervoer in 2020.

Reageer op dit artikel