blog

Marktleiderschap kent zijn nadelen

Distributie

Recent hoorde ik een mooie anekdote. Eigenlijk een les om van te leren. Temeer in de logistiek. Het thema was innovatie in de topsport, specifiek gericht op onze Nederlandse innovaties ten aanzien van schaatsen en de super-bob.

Marktleiderschap kent zijn nadelen
Marktleiderschap kent zijn nadelen. Blogpost Jan Vieveen

Het voorbeeld ging over schaatsers: nieuwe ontwikkelingen werden nooit erg enthousiast begroet (denk aan het nieuwe schaatspak, de klapschaats) maar als één schaatser er mee rijdt en het een beetje goed doet, heeft een dag later iedereen het.

 

Een PC is te klein
Het voorbeeld dat men noemde was een model-bedrijf, IBM. Rond 1980 leverde die schitterende zware computers. Daarnaast vond men de IBM-PC uit. Maar de managers hadden geleerd dat je je aandacht aan de grote klanten moet geven. Na wat berekeningen kwam men eruit dat een PC nooit iets kon worden: te traag, te klein, te weinig mogelijkheden. Dat was fout één.

IBM wist precies wat te doen: geen tijd stoppen in iets dat geen toekomst heeft en maakte fout twee: de software werd door twee jongens gemaakt waarvan de oprichter nu de rijkste man ter aarde is met een programma dat de laatste 20 jaar niet meer van naam is veranderd (Windows).

 

Waarom is dit nu zo’n mooi verhaal? IBM werkte volgens het boekje: grote klanten prioriteit geven, geen tijd verliezen aan zaken eromheen. Ze deden dus eigenlijk niets fout maar het bedrijf verliest nog steeds marktaandeel. Maar deze les kunnen wij ook op onszelf betrekken: welke ontwikkelingen komen er aan, en welke (toekomstige) klanten worden daar groot in? Want dat zijn onze klanten voor morgen en daar moeten we scherp op zijn. Hoe kleinschalig dat werk vandaag de dag ook is. Of eventueel nog beter: wie vindt in de logistiek de witte raaf zoals de PC dat in 1980 was?

Reageer op dit artikel