blog

Veel praten en schrijven. Zullen we maar eens beginnen met doen?

Distributie

Als het over logistiek en duurzaamheid gaat wordt er het nodige geschreven en gepraat. Hier op logistiek.nl, maar ook op seminars, in tijdschriften, bij ministeries en bedrijven.

Ik zie veel goedbedoelde initiatieven die helpen de ‘awareness’ te vergroten. Maar nog maar weinig met echt effect. Toch zijn er dingen die we morgen zelf kunnen doen.

 

Hier een aantal suggesties.

 

Verbeter de kwaliteit

De kwaliteitshype lijkt een beetje over. Ik stel voor om die weer nieuw leven in te blazen (maar dan zonder al te veel ISO-gedoe). Gebrek aan kwaliteit is immers een enorme verspilling. En ik durf te zeggen: bij vrijwel alle bedrijven en overheden. Hoeveel zaken gaan er nou werkelijk in 1 keer goed? Wat kost ‘reparatie’ (mensen, transport, onderdelen, ontevreden klant) wel niet in geld en uitstoot?

Hoewel ik me niet in de lean discussie wil mengen die in een ander onderdeel op logistiek.nl wordt gevoerd, biedt lean mijnsinziens wel een bruikbaar handvat om op een structurele manier kwaliteit te verbeteren door verspilling radicaal uit te bannen.
Fouten kunnen gemaakt worden. Fouten herhalen is onacceptabel.

 

Anders inkopen

Kijk bij het inkopen niet alleen naar de prijs. Maar kijk ook eens naar hoe iets gemaakt wordt en de ‘total cost of ownership’ gedurende de levensduur van het aan te schaffen product. En vertaal dat naar ‘cash & carbon out’ per jaar. Zeker als het over duurzame productiemiddelen gaat is dat de moeite waard. Bij consumentenproducten zijn er voldoende instanties die kijken naar (en publiceren over) de duurzaamheid van bijvoorbeeld kleding en elektronica. Maar bij duurzame productiemiddelen zullen we dat toch echt zelf moeten doen.

 

Gebruik moderne technologie

We rijden en vliegen wat af met z’n allen. Zakelijk dan. Maar is dat altijd nodig? Volgens mij lang niet altijd. Natuurlijk, soms gaat er niets boven direct contact. Maar niet altijd. Ik heb zelf vele 10.000-den kilometers gereden en gevlogen, waarbij ik me steeds vaker ging afvragen: hoe nodig was deze trip? Soms hard nodig, meestal kon het ook anders. Vaak was vooraf te voorzien dat het anders moest kunnen.

We hebben allemaal een mobiele telefoon en een computer. En hoe gebruiken we die? Respectievelijk als zo’n bakelieten apparaat van 50 jaar geleden en als een type machine, uitzonderingen daargelaten. Met moderne hulpmiddelen kunnen groepen mensen over afstand samenwerken (conference/video calls, mail, chat) en zelfs de onvermijdelijke powerpoints presenteren.

 

Door je mensen te wijzen op de mogelijkheden en te trainen in het effectieve gebruik van die apparaten -vanzelf zal het niet gaan- kun je de nodige kilometers besparen (en veel tijd en nog meer geld!).

 

Effectief duurzaam = keihard geld besparen

Het hoeft niet allemaal ontzettend innovatief te zijn om duurzaam te zijn (zoals het ‘ship-poolen’ door de binnenvaart; hoorde het op BNR, maar kan zo snel geen link vinden). En bovenstaande voorbeelden laten zien dat ‘duurzaam’ doen gewoon geld oplevert. Niet verkeerd in deze economisch barre tijden. Maar je moet wel bereid zijn om eens op een andere manier naar je werkelijkheid te kijken en de moeite te nemen om de mensen in je organisatie daarvan te overtuigen.

 

Heeft u concrete initiatieven gezien die tot de verbeelding spreken? Deel ze hier! Dan hoeft niet iedereen zelf het wiel uit te vinden.

Reageer op dit artikel