blog

‘De recessie is een kans’: irritante boodschap of echt waar?

Distributie

U kent het vast wel, die irritante reclame op de radio: de recessie is een kans. Een kans voor leasemaatschappijen die een goede uitdaging zien om bedrijven zonder liquide middelen voor veel geld te voorzien van nieuwe auto’s, panden, heftrucks etcetera. Overigens tegen aanzienlijke kosten, meer dan dat het u ooit zo kosten indien u het geld zou/kon lenen.

Maar kansen staan los van de recessie, gelukkig of helaas. Kansen is hier eigenlijk een verkeerd woord. Een kans is iets dat ongrijpbaar is. Het is ongrijpbaar of u vandaag een lekke band krijgt. Maar de kans is wel te beïnvloeden: rustig rijden, obstakels als glasscherven vermijden, banden goed onderhouden. Kansen in dit kader moet u eigenlijk ‘financiële voordelen’ noemen.

 

Maar is alleen een recessie dan een financieel voordeel? Zuiver gezien niet: iedereen doet een stapje terug, er is minder werk en de ene klant heeft er meer last van dan de andere. Maar u kunt wel weer meer en beter personeel krijgen. Wat is dan de kans? De kans is tijdig te weten wat u moet doen. Goed de kranten lezen maar ook goed uw eigen werk in de gaten houden:

  • Is de bezetting van uw trucks nog wel goed?
  • Is de omzet per dag en per kilometer nog wel goed?
  • Loopt het debiteurensaldo niet te hoog op?

 

De bedrijven die nu in de problemen zitten hebben niet tijdig gereageerd, om wat voor reden dan ook. En de recessie is niet in 2 weken ontstaan…

 

Het antwoord is simpel: zorg dat u goed op de hoogte bent van uw operatie. Leg dat goed en direct in het proces vast. Registratie achteraf zorgt voor vertraging en vervuiling en kost bovendien veel extra tijd. Maar het is beter dan te weinig vast leggen. Investeer in uw procedures, vastlegging en rapportages. Koop een adequaat TMS, integreer boordcomputers, leidt uw mensen op goed om te gaan met rapportages en bekijk zelf die rapportages. Dan heeft u ‘kansen’, en niet alleen tijdens de recessie.

Reageer op dit artikel