artikel

Platooning en ander slim transport: dit zijn de gevolgen voor de logistiek

Distributie Premium 986

Transport en logistiek moeten slimmer, schoner, efficiënter en veiliger worden. Platooning in combinatie met andere slimme technieken is de mogelijke oplossing. Maar hoe is het om in konvooi te rijden? Wat zijn de technische en praktische gevolgen van platooning? Deze vragen en meer moesten beantwoorden worden tijdens de Experience Week Connected Transport.

Platooning en ander slim transport: dit zijn de gevolgen voor de logistiek

Het geheim achter een voorsprong krijgen is beginnen, zei Mark Twain lang geleden. En dat is precies wat de sector transport en logistiek deed wat betreft platooning tijdens de Experience Week Connected Transport begin oktober. De slimme platooning vrachtwagens mogen dan nog jaren op zich laten wachten, wachten tot de techniek beschikbaar is, doet de sector niet. Op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd begin oktober samen met de sector ‘connected transport’ in het algemeen en platooning in het bijzonder in de praktijk gebracht.

250 vrachtwagens testen platooning

Er werd tijdens de Experience Week volop getest; met name de gevolgen van de techniek van platooning op de keten. Zo reden 250 vrachtwagens, verdeeld over de deelgebieden retail, containervervoer en veilingtransport, hun normale logistieke route, maar dan in konvooi. De trucks waren uitgerust met slimme technieken, die getest werden. Pure noodzaak, aldus de Tilburgse wethouder Mario Jacobs tijdens de weekopening in het Albert Heijn-dc in Tilburg: “Als je de stap naar verslimming niet doet, dan verlies je de strijd.” Exact de reden waarom logistiek dienstverlener Cornelissen uit Nijmegen meedeed. Mark van der Drift, CEO van Cornelissen: “Door slimme systemen neemt de veiligheid en doorstroming op de weg toe. Bovendien kunnen we de ritvoorspelbaarheid voor onze chauffeurs en opdrachtgevers vergroten.”

 

“Er is veel mogelijk op het gebied van connected transport. Dat moeten we in beeld krijgen”

 

Iedere truck was voorzien van systemen die het gehele konvooi veilig over kruispunten geleiden. Slimme verkeerslichten (VRI’s) op kruispunten detecteren het konvooi in een vroeg stadium, waarna het konvooi langer groen licht krijgt, of zelfs prioriteit boven ander verkeer. Ook dit systeem werd getest rondom het havengebied. Van der Drift: “Elke keer als een truck moet optrekken, verbruikt deze een liter brandstof om weer op reguliere snelheid te komen. Door de verbeterde doorstroming via onder andere VRi’s kunnen we dat voorkomen.” In tegenstelling tot de Europese truckplatooningtest van twee jaar geleden werd niet gereden op basis van Cooperative Adaptive Cruise Control (systeem waarbij de vrachtwagen nagenoeg zelf rijdt) maar via Adaptive Cruise Control (ACC). De trucks van de deelnemende transporteurs (zie kader) waren voorzien ACC, een systeem dat een constante snelheid aanhoudt en automatisch snelheid mindert als een voorliggend voertuig vertraagt. Zeker geen stap terug, meent Bob Dodemont van het Havenbedrijf. “Platooning gaat niet alleen om de techniek in de trucks alleen. Dat die trucks nog niet beschikbaar zijn, wil dan ook niet zeggen dat je niks kunt doen.”

 

 

platooning

 

 

Snelle bevoorrading

Betere doorstroming en veiligheid zijn voor Albert Heijn de belangrijkste drijfveren om deel te nemen. Dit moet resulteren in een betere, snellere en efficiëntere bevoorrading van de winkels. Voor de experience week plande Albert Heijn de ritten waarmee platoons gevormd konden worden. Deze platoons werden gereden door de vervoerders Cornelissen en Peter Appel. De data van deze ritten wordt gedeeld door de control tower. Peter Leegstraten, manager inkoop en innovatie bij Ahold: “Er is veel mogelijk op het gebied van connected transport. Dat moeten we in beeld krijgen. De mogelijkheden worden pas echt succesvol op het gebied van doorstroming en veiligheid, als deze in massa worden toegepast. Daarvoor heb je gedurende langere tijd brede aandacht nodig en moet je niet wachten met het toepassen van mogelijkheden tot ze technisch uitontwikkeld zijn. Learning by doing is erg belangrijk.” Voor de deelnemende logistiek dienstverleners en transporteurs was met name de chauffeurservaring belangrijk. Maar ook de reactie van andere weggebruikers op een konvooi vrachtwagens. Van der Drift: “Doen is belangrijk. Op een tekentafel kan je heel veel dingen bedenken die in de praktijk nooit voorkomen.”

 

 

 

Belangrijkste winstpunten

De deelnemende logistiek dienstverleners en transporteurs zijn dan ook enthousiast over de proef. Betere verkeersveiligheid, brandstofbesparing en de oplossing voor het chauffeurstekort worden als belangrijke, potentiële winstpunten genoemd van connected transport, en van platooning in het bijzonder. Van der Drift: “Hoe reageren andere weggebruikers op een konvooi, hoe ervaren onze chauffeurs zelf het rijden in een konvooi, welke zaken moeten er verbeterd worden, wat is er vooral erg leuk aan? Met de techniek alleen gaan we het namelijk ook niet voor elkaar krijgen om onze doelstellingen te realiseren.” Robbert Janssen van TNO: “De grootste winst zit vooral in het aanhaken van de logistieke sector en het daadwerkelijk ervaring opdoen met konvooi rijden door professionele chauffeurs. Daarnaast zijn er nieuwe verbindingen gelegd in de sector, maar ook tussen de sector logistiek en wegbeheerders, digitale technologie-partijen en overheden.”

 

 

platooning

 

Opschaling en samenwerking

Wil platooning echt een succes worden, dan is opschaling noodzakelijk. Leegstraten: “Belangrijk voor succes is dat platooning uiteindelijk op grote schaal gebeurt.” Zo ver is het nog lang niet. Naast de beschikbaarheid van de techniek zijn er nog slagen te maken, onder meer op het gebied van regelgeving. Platooning zal onder de aandacht blijven van de sector en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Janssen van TNO: “We zijn bezig om grote publiek-private samenwerkingen op te zetten. In deze nieuwe aankomende programma’s – gericht op smart en sustainable mobility – gaan we samen met partners aan de slag om truckplatooning, maar ook andere zwaartransportinnovaties zoals super-ecocombi’s en plugin-hybridetechnologie verder te brengen in de innovatiecyclus.” Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat: “We lopen nu voorop als het gaat om nieuwe technieken. We hebben veel kennis in huis en onze infrastructuur is geschikt om nieuwe technieken toe te passen. Daarbij is het belangrijk dat de overheid met de markt samenwerkt. Want dit moet je echt samen doen.”

 

Reageer op dit artikel