artikel

Speksnijder rolt WMS-TMS uit met durf en doorzetten

Distributie Premium

Speksnijder rolt WMS-TMS uit met durf en doorzetten

De livegang van het WMS-TMS bij D. Speksnijder was even gedurfd als succesvol. In een jaar tijd selecteerde de logistiek dienstverlener meerdere logistieke softwareoplossingen en implementeerde deze. Daarmee zette D. Speksnijder grote stappen op het automatiseringsvlak. “Noodzakelijke stappen. Maar we zien de voordelen al duidelijk”, vertelt IT-manager Walter Prins. Logistiek.nl kijkt terug op de implementatie.

Voor de selectie en implementatie van het LIS Winsped (TMS) en Winlager (WMS), beschikte D. Speksnijder Transport over boordcomputers van Trimble en de verloningssoftware van Logicway. Deze CarCubes zullen in 2013 zo goed mogelijk op het TMS worden aangesloten. Daarmee zal de logistiek dienstverlener een van de verwachte efficiencyslagen kunnen maken. De basis voor deze toekomstige verbeterslagen zijn echter in 2012 gelegd.

Minder handelingen tot opstellen factuur
De logistiek dienstverlener schakelde voor de selectie, de voorbereidingen voor de uitrol en de projectleiding Marcel Nijhof van Cura Consultancy in. Hij hield zich in nauwe samenwerking met Walter Prins bezig met de implementatie van het TMS, WMS, Scansys en Multivers. Scansys helpt in combinatie met LIS het bedrijf bij het digitaliseren van vrachtbrieven. Doordat D. Speksnijder nog niet over dergelijke automatiseringsmiddelen beschikte, zijn de verschillen tussen het ‘toen’ en ‘nu’ erg groot. In positieve zin wel te verstaan. Nijhof noemt de hoeveelheid handelingen om na een rit te komen tot het opstellen en verzenden van een factuur een mooi ijkpunt voor een transportonderneming: “Je moet bij een zoektocht naar een softwareoplossing, altijd kijken naar een vereenvoudiging van het proces. Dankzij Scansys zijn bij D. Speksnijder de vijf momenten, waarop een vrachtbrief in handen was van iemand binnen de organisatie, gereduceerd tot één moment.” 

Processen aangepast aan IT
De aanpak van de implementatie was grondig en er is veel verantwoordelijkheid neergelegd bij de verschillende key-users. Prins: “We hebben deze sleutelpersonen veel zelf laten doen voor hun eigen afdeling, met name waar het aankwam op de inrichting van het pakket. Ze werden zo gedwongen om de procesinrichting van de afdeling en de activiteiten erbinnen te bepalen. De nieuwe software biedt ons veel meer mogelijkheden dan we gewend waren en dus was het noodzakelijk om onze eigen processen aan de IT aan te passen.”

TMS sneller uitgerold dan verwacht
De strategie die Nijhof en Prins hadden uitgedacht voor de logistiek dienstverlener, was een uitrol in fasen. Nijhof: “We zijn redelijk voorzichtig gestart, maar al snel bleek dat we een versnelling hoger konden schakelen dankzij de dynamiek binnen Speksnijder.” De Cura-consultant doelt daarmee op de initiële keuze om na de implementatie van het Multivers financieel pakket te starten met het WMS. “Al snel gingen er stemmen op om ook met de TMS-uitrol te starten. Wel hebben we goed in de gaten gehouden of deze extra stappen het proces niet zouden verstoren.”   

Key-users gaven ‘go’ voor livegang
Op 19 november vond de livegang plaats van LIS Winsped en Winlager. Nijhof: “Dat was niet eenvoudig.  En de timing was ook spannend, want twee weken laten was het al Sinterklaas en ook de kerst kwam dichtbij.” Prins vult aan: “Het is de vraag natuurlijk of er ooit een ideaal moment is voor een livegang. We hadden voldoende vertrouwen en de key-users hebben aangegeven dat ze er klaar voor waren. De directie heeft de beslissing om live te gaan niet hoeven nemen.” Volgens Nijhof stond LIS standby voor het geval er echte moeilijkheden zouden optreden.

Mismatch laad- en losdata lastig bij crossdocken
Echte problemen zijn er bij de start op 19 november niet ontstaan. Het enige aandachtspuntje wat Nijhof en Prins noemen is een mismatch in de afstemming tussen laad- en losdata. “De tijden die in de planning stonden kwamen niet altijd overeen met de tijden zoals genoteerd in de order. Dat zorgde voor wat verwarring tijdens het crossdocken. Doordat LIS standby stond, was dit snel opgelost”, aldus Nijhof.

Bijna helft orderstroom al gedigitaliseerd
Meevallers waren er ook tijdens de implementatie. Dankzij LIS werd D. Speksnijder in staat gesteld om orders op verschillende wijzen digitaal in te lezen. Prins: “Met die wetenschap zijn we onze klanten gaan benaderen met het verzoek om zoveel mogelijk orders digitaal aan te leveren.” Nijhof vult aan: “In een relatief korte tijd heeft het bedrijf enorme slagen gemaakt, 48 procent van de orderstroom vindt nu al digitaal plaats. Dat zorgt echt voor een enorme administratieve besparing. Bovendien worden er minder fouten gemaakt. Op dit moment worden nog meer stappen ondernomen om het percentage digitale orders nog verder op te voeren.”

Orderstatus beschikbaar maken via internet
In de komende maanden gaat de logistiek dienstverlener zich richten op fase twee. Daarin koppelt het niet alleen de boordcomputers aan het TMS, ook wil het de data die daaruit voortvloeit deels beschikbaar maken voor klanten via een weboplossing. Vermoedelijk zullen de orderstatussen en de tracking & tracing gegevens online komen te staan. Ook zal D. Speksnijder in staat zijn om klanten te voorzien van temperatuurstatussen en deurschakelingen binnen de rit. Verder zal in fase twee de data uit het WMS van het onlangs door D. Speksnijder overgenomen bedrijf DistributieUnit (het eigen WMS is al gekoppeld) naar het TMS geloodst moeten worden via een datamapper. “Die datamapper werkt goed, hij heeft zijn waarde ook al bewezen bij het digitaliseren van bijna de helft van de orderstroom”, aldus Nijhof.

Verbeterslagen en analyses
Verbeterslagen zijn er nog genoeg te maken, maar de basis hiervoor is gelegd bij de logistiek dienstverlener. De grote hoeveelheid data die nu beschikbaar komt is te gebruiken voor het verhogen van de efficiëntie. Prins: “Denk alleen maar aan het reduceren van de handelingen die onze chauffeurs verrichten. Daarnaast moet het analyseren van gegevens veel gaan opleveren.” Nijhof vult aan: “Het is tijd voor optimalisering aan de achterkant en het verzorgen van kwalitatief goede informatie naar opdrachtgevers waarop in de komende periode de nadruk komt te liggen.”

Reageer op dit artikel