artikel

3.5 Berichtenverkeer tussen boordcomputers

Distributie Premium

Het sturen van berichten van en naar de planner en auto is erg eenvoudig. Veel logistieke bedrijven twijfelen of het afschaffen van de telefoon wel geaccepteerd zal worden: het is een bron van menselijk contact tussen planner en chauffeur.

Toch zijn er behoorlijk veel redenen de telefoon af te schaffen:

  • Kosten: binnen Nederland zijn de kosten zeer beperkt, maar in het buitenland kan een mobiel gesprek gauw een euro per stuk kosten. Het versturen van een bericht kost zelfs in het buitenland maar 1-2 cent per bericht (zolang geen foto’s meegestuurd worden, hetgeen vrijwel nooit het geval is)
     
  • Verstoring: een chauffeur die belt vraagt volledige aandacht van de planner, ook als de planner met iets anders bezig was. Indien de berichten digitaal binnenkomen is dit in een soort postbus, die de planner regelmatig controleert. Spoedberichten kunnen aandacht vragen met geluid of knipperende tekst. Nu kan de planner de berichten afhandelen, één voor één en zonder steeds te hoeven afbreken.
     
  • Kletsverhalen: chauffeurs die een planner ‘live’spreken praten niet alleen over de route of de orders, maar ook hoe Ajax gespeeld heeft, wat ze onderweg gezien hebben en wat er niet deugt aan de klant of het bedrijf. Een enkele keer is dit goed maar in 99% van de gevallen is het onnodig geleuter dat vooral tot doel heeft de chauffeur een welkome afleiding te bezorgen. De planner echter kan zijn tijd vaak veel beter gebruiken. De chauffeur kan in zo’n geval beter met zijn eigen mobiel zijn eigen kennissen bellen, op eigen kosten.
     
  • Sommige leveranciers bieden de mogelijkheid om berichten ook door te sturen naar E-mail. Zo kan een chauffeur ook een bericht naar het thuisfront sturen, vrijwel gratis. Een SMS kost al gauw een dubbeltje, en in het buitenland vaak meer. Om te voorkomen dat een ijverig kind 100 berichtjes terugstuurt naar zijn of haar vader is het wel verstandig een beperking per dag in te stellen.
     
    Overigens blijkt dit in de praktijk een zeer gewilde faciliteit: het biedt de chauffeur de gelegenheid om eenvoudig in contact te blijven met thuis, zonder daar geld voor te hoeven betalen. Bij calamiteiten kan hij natuurlijk altijd bellen, maar vaak zal een berichtje genoeg zijn en een prettige band met thuis oproepen. Ook om vragen te kunnen stellen aan de administratie of garage komt in de praktijk voor, en kan de chauffeur veel gemak bezorgen. Misbruik blijkt in de praktijk nauwelijks voor te komen.
Reageer op dit artikel