artikel

TMS steeds volwassener, maar service blijft achter

Distributie Premium

Aan functionaliteit ontbreekt het de meeste transportsoftwarepakketten niet. Qua integratie is er nog een lange weg te gaan, zo concludeert Capgemini in een nieuw rapport over de wereldwijde markt in transportondersteuning.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 7 september 2007.

Aan functionaliteit ontbreekt het de meeste transportsoftwarepakketten niet. Qua integratie is er nog een lange weg te gaan, zo concludeert Capgemini in een nieuw rapport over de wereldwijde markt in transportondersteuning.

         

Integratie van softwarepakketten is de voornaamste trend. ERP-leveranciers weten dat al wat langer en creëren suites voor alle bedrijfsfuncties. Transport is echter een specifiek vakgebied, zeker waar het gaat om douanefunctionaliteit. Het nieuwe rapport meldt dat de grote leveranciers van transportsoftware (TMS) nu ook de stap maken naar integratiemogelijkheden met andere pakketten. Zelfs SOA (Service Oriented Ar- chitecture) laat zich al voorzichtig zien in dit toepassingsgebied.

          

“De markt van TMS groeit naar volwassenheid”, stelt Luc Scheidel (Capgemini) vast. “Na veel overnames staan nu een paar sterke partijen op, die voldoende R&D budget vrij kunnen maken om meer te doen aan integratie. Nieuwe aanbieders treden nauwelijks toe. Nieuwe namen staan voor fusies en overnames van bestaande softwarebedrijven.”

Scheidel ziet ook een verbetering van de service naar de klanten, “al valt daar nog het nodige te verbeteren. Niet iedereen heeft zijn organisatie op dat punt voor elkaar.”

       

Professioneler

Navraag bij enkele transporteurs- en logistiek dienstverleners leert dat ze inderdaad merken dat TMS-leveranciers professioneler zijn geworden. Ard Nabuurs, van logistiek dienstverlener Nabuurs: “Door de grotere organisaties lukt het de leveranciers minder goed om snel te schakelen. Over de ervaringen met onze leverancier zijn we best tevreden. Merkbaar is wel de beperkte capaciteit voor ondersteuning. Een persoon is vaak wel beschikbaar bij een implementatietraject, maar als er meer mensen nodig zijn, dan zijn die lastig te krijgen."

         

Jan-Peter Müller van Müller Transport noemt het aanbod aan goede koppelingen tussen TMS- en WMS-systemen nog ontoereikend. “Ook signaleer ik een gebrek aan capaciteit bij leveranciers.” Dit vindt D. Speksnijder Transport in Hazers- woude-Dorp ook. Systeembeheerder Walter Prins: “De ervaring met onze TMS-leverancier is dat deze te weinig capaciteit heeft. De afdeling verkoop loopt harder dan de rest van het bedrijf kan bijhouden. Koppelingen worden echt veel later dan gepland pas aangemaakt.”

         

Navraag bij leveranciers leert dat ze het capaciteitsprobleem wel onderkennen, maar dat niet iedereen er last van heeft. “We merken een groeiende interesse in TMS-oplossingen, vooral gekoppeld aan WMS-oplossingen. Maar tot nu toe kunnen we voldoen aan de vraag, ook qua capaciteit”, aldus Milou Brüll van WICS Solutions.

       

Het is voor het eerst dat Capgemini dit tweejaarlijks rapport uitbrengt met een global view. Twee jaar terug reikte de horizon niet verder dan Europa. Nieuw is ook dat het rapport breder kijkt dan transportsoftware alleen. Zo bevat het verslag een hoofdstuk over de rol van transport in global sourcing.

           

De bredere invalshoek sluit aan op de trend, dat logistiek dienstverleners zelf – de doelgroep van dit onderzoek -hun vleugels uitspreiden. “Ze zoeken schaalvoordelen en standaardisatie van processen, maar er is ook een groot risico. Zeker bij lange transporttrajecten is de visibility in de keten doorgaans moeizaam. Er kan onderweg heel veel fout gaan. Daar zoeken logistiek dienstverleners nieuwe oplossingen voor”, aldus Scheidel.

 

Reageer op dit artikel