nieuws

Hoe Neckermann onder grote druk moet veranderen

carrière & mensen

Neckermann.com was vorig jaar op sterven na dood maar werd gered door investeerder Axivate. Het bedrijf moet razendsnel worden omgeturnd van traditioneel postorderbedrijf naar proactieve, flexibele e-fulfilmentorganisatie. Hoe leidt je zo’n cultuuromslag? HR-manager Marijke Gijsel vertelt.

Hoe Neckermann onder grote druk moet veranderen

Als er één bedrijf is waar woorden als ‘organisatieverandering’ en ‘cultuuromslag’ betrekking op hebben, is dat het van oorsprong Duitse postorderbedrijf Neckermann. “Onze markt is de afgelopen jaren totaal veranderd. De online winkels schieten als paddenstoelen uit de grond en een dikke catalogus zoals wij vroeger uitbrachten, daar zit niemand meer op te wachten”, vertelt HR-manager Marijke Gijsel.

De Nederland/Belgische tak van Neckermann, gevestigd in het Zeeuwse Sint Jansteen, stond vorig jaar op de rand van een faillissement en werd overgenomen door internetinvesteerder Axivate Capital. Neckermann.com, zoals het bedrijf nu officieel heet, heeft één doel: de organisatie zo snel mogelijk omturnen tot een flexibele, kostenbewuste internetorganisatie.

Geen catalogus meer

“Vroeger hadden we één grote piek nadat de catalogus uit was. Nu kunnen deze pieken voortdurend optreden, bijvoorbeeld als het weer opeens omslaat. Medewerkers moeten hier proactief op inspelen maar tegelijkertijd heel goed op de kosten blijven letten.”

Er staat veel druk op de medewerkers van Neckermann.com. In 25 jaar tijd zijn we van 1.100 medewerkers teruggegaan naar 240. Ook vorig jaar heeft het bedrijf weer veel mensen moeten ontslaan. Gijsel: “Je vraagt nogal wat van je mensen, dat moet je niet onderschatten.”

Masterclass veranderkunde

Tijdens de Masterclass Veranderkunde die Logistiek.nl op 3 december organiseert, zal Marijke Gijsel samen met Michel van Buren van bureau BLMC, gaan vertellen hoe zij dit complexe veranderproces op de afdeling logistiek hebben aangepakt.

Een belangrijke voorwaarde om mensen te laten veranderen, is dat je aangeeft waar je als bedrijf naar toe wilt. “Dit moet in zo duidelijk mogelijke taal zodat je zeker weet dat iedereen het begrijpt. Er zijn dan mensen die hier niet in meewillen, maar dat is een ander verhaal. Verder is het cruciaal dat je mensen bij het veranderproces blijft betrekken. Constant blijven communiceren, over iedere stap die je als bedrijf zet, en telkens het waarom erbij vermelden.”

Verbeteringen stimuleren

Een andere tip die de HR-manager geeft is dat je medewerkers zelf om verbetersuggesties moet vragen. “Mensen zien zelf het best wat er mis gaat in het logistiek proces. Je moet stimuleren dat ze met verbetervoorstellenkomen en hier vervolgens duidelijke feedback op geven. Kunnen we er iets mee? Gaan we er iets mee doen? Maar ook aangeven als iets geen goed idee is en waarom je daar dus niets mee zult doen. Wat je in te allen tijde moet voorkomen is dat mensen een houding krijgen van Ik heb dit al zo vaak gezegd, ze doen er toch niets mee.”

 

Masterclass Veranderkunde Logistiek

De cruciale factor voor een goed veranderingsproces is leiderschap. Hoe krijgt u als logistiek professional uw mensen mee. Op 3 december zullen Michel van Buren van BLMC en Marijke Gijssel van Neckermann hier een masterclass over verzorgen. Deze wordt georganiseerd door Logistiek.nl Meld u aan op de website van Logistiek Events.

Reageer op dit artikel