blog

De nieuwe generatie logistiek professionals: hoe vindt u aansluiting?

carrière & mensen

ICT-en algortime-gedreven innovaties in de internetlogistiek vragen om een nieuwe state-of-mind. Dit zit al in het bloed van een nieuwe generatie professionals die anders werkt dan wij wellicht gewend zijn: speels, rebels en samen. Wat én hoe kunnen we in de logistiek van hen leren? Vier tips.

De nieuwe generatie logistiek professionals: hoe vindt u aansluiting?

Het internet is onze hedendaagse stoommachine, een radicale innovatie die de wereld zoals we die kenden drastisch heeft veranderd.  Waar de stoommachine een industriële revolutie inleidde, brengt het internet ons via een sociale revolutie naar een nieuwe wereld: een nieuwe maatschappij (Ronald van den Hoff) waar iedereen (network society) en alles (Internet of things) wereldwijd met elkaar in verbinding staat.

Die verbinding biedt ons een unieke kans om een aantal zaken drastisch anders aan te pakken: productie, consumptie en … logistiek. Verbinding creëert mogelijkheden voor een deeleconomie waarin producten en grondstoffen beter benut worden; gedeeld gebruik van auto’s, het (uit)lenen van boormachines, koken voor de hele buurt of juist thuis gekookte maaltijden afhalen, of … het inzetten van particulieren als pakketbezorger.

Slimme verbinding vraagt om algoritmen en geavanceerde ICT

Het internet levert de infrastructuur voor verbinding. Maar om al die mensen en hun aanbod en vraag op een slimme manier te verbinden zijn twee ingrediënten onmisbaar: geavanceerde ICT en algoritmen. Wat is een algoritme? In al zijn eenvoud is het een set regels in een bepaalde volgorde om een probleem op te lossen. Bijvoorbeeld in de vorm van een beslisboom voor het vervangen van een lamp (zie figuur 1). Of het wisselen van rijbaan in de file (figuur 2).

 

 

 

Steeds complexere beslissingen mogelijk

Met de enorme ontwikkeling in ICT-technologie beoordelen de algoritmen van vandaag in een split-second duizenden zo niet miljoenen opties in steeds complexere beslisbomen. Het zijn de algortimen in Uber die eerst binnen een straal van 1 km en vervolgens steeds een straal van 1 km wijder, aan alle Uber-gebruikers vraagt of hij/zij iemand van A naar B kan brengen. Gekoppeld aan ICT wordt dit vervolgens naar gebruiksvriendelijke applicaties vertaald.

Algoritmen en ICT in logistiek

Ook innovaties in de (e-commerce) logistiek zijn ICT-en algortime gedreven. Denk aan storage assignment: waar in mijn magazijn plaats ik binnenkomende SKU’s? Of denk aan orderpicking: constant bepalen van snelste pickroutes door het magazijn. Als je dat op orde hebt, kun je die algoritmen ook gaan invoeren om robots opdrachten te geven of om een volledig geautomatiseerd warehouse te bouwen. Denk ook aan voorraadbepaling en replenishment; Amazon heeft in 2014 patent aangevraagd voor software met algoritmen die continue optimale voorraadbepaling tussen dc’s berekent.

Elsevier identificeerde algoritmen recent expliciet als een van de zes geheimen van de startups die floreren in de wereld van vandaag: Uber, AirBNB, Tesla. ICT en algoritmen, het zit in het bloed van een nieuwe generatie professionals. Ze worden ook wel ‘millenials’ (geboren na 1980 en opgegroeid met het internet) genoemd, of ‘knowmads’: nomadische kenniswerkers. Creative, fantasierijke en innovatieve mensen die kunnen werken met vrijwel iedereen, altijd en overal. Samen komen, plezier maken, dat zijn belangrijke kernwaarden van de knowmad.

Nieuwe innovatieprocessen

De knowmads werken vaak anders dan jaren gangbaar was in organisaties. Het kenmerkt zich veelal door speelsheid en samenwerken (communities, open source, crowdsourcing, crowdfunding) en door creatieve chaos; laten gebeuren, proeftuin, dingen mogen mislukken. Een mooi voorbeeld is het platform Hackers and founders. Ze gebruiken op hun homepage de term nerd als geuzennaam ‘Geek out’ en hanteren als uitgangspunt: los samen problemen op een bierviltje of zakdoekje op en heb plezier. Een filosofie die deze uitgangspunten heeft vertaald naar een werkmethode voor resultaatgericht organiseren is Scrum. Het is een methode die geschikt is voor situaties met veel dynamiek en onverwachte veranderingen. Een methode waar vrijwel elke startup dagelijks mee werkt, maar ook snel aan populariteit onder gevestigde bedrijven wint.

Speels, rebels; de wereld aan je voeten

De CEO’s en CFO’s van vandaag zijn vaak nog een stukje rebelser; constant het gangbare, de status quo, uitdagend.  Een vermakelijk voorbeeld van deze cultuur is hoe de twee hoogste bazen van Uber, Travis Kalanick en Ryan Graves, elkaar hebben gevonden. Op de vraag via Twitter of iemand nog tips heeft voor een goede developer, antwoordde huidige head of global operations Ryan met ‘hier is een tip, mail mij…’

Of Mark Zuckerberg met zijn visitekaartje I’m CEO…bitch, een vermeende running-gag onder CEO’s in Silicon Valley. In ons eigen land haalt Pieter Zwart van CoolBlue min of meer hetzelfde grapje uit door zichzelf ‘eindbaas’ te noemen op zijn visitekaartjes en kantoordeur.

Silicon Valley symbool voor nieuwe innoveren

Symbool voor de nieuwe manier van innoveren, de nieuwe state-of-mind, staat Sillicon Valley in California, VS. Het is de thuisbasis van veel van ’s werelds grootste technologie bedrijven, evenals duizenden kleine startups. Het is de belangrijkste hub voor high-tech innovatie en ontwikkeling in de VS. De volgende quote somt naar mijn mening de Silicon valley state-of-mind het beste samen:

“Perhaps the strongest thread that runs through the Valley’s past and present is the drive to “play” with novel technology, which, when bolstered by an advanced engineering degree and channeled by astute management, has done much to create the industrial powerhouse we see in the Valley today.”( Timothy J. Sturgeon, Massachusetts Institute of Technology SV Globalization).

De kracht van oud en nieuw

Voor mij zit de belangrijkste boodschap uit de quote hierboven in het deel “channeled by astute management’. Hoe kom je van leuke ‘spielerei’ tot werkelijk innovatieve en bruikbare ideeën? Door het te koppelen aan slim management. Duurzame waardecreatie vraagt om verbinding tussen de oude financiële business modellen en nieuwe sociale business modellen. Met andere woorden: er is behoefte aan slim, ervaren management. Breng beide werelden samen, koppel logistieke ervaring aan de knowmads; ICT-startups, maar ook studenten. Bijvoorbeeld uit de econometrie, deze studenten eten, drinken en ademen algoritmes.

Steeds meer ‘soft’ bewustzijn in de logistiek

Tot mijn genoegen hoor ik op congressen, seminars, maar ook in artikelen en blogposts steeds meer professionals uit de e-commerce en logistiek praten over de noodzaak van een cultuuromslag in de logistiek. Maar waar begint u? Hoe vindt u aansluiting bij de nieuwe generatie? In een recent rapport geeft KPMG bedrijven vier tips om in contact te komen en samen te werken met startups. Waar mogelijk heb ik de vrijheid genomen daar een paar praktische tips aan toe te voegen.

Vier tips om contact te krijgen met de nieuwe wereld

  1. Zoek actief naar een verbinding met een ecosysteem van kleine spelers. Ga bijvoorbeeld eens een dag werken bij een Seats2Meet locatie in uw buurt. U kunt hier kosteloos werken, in ruil voor sociaal kapitaal. Dat betekent zoveel als dat u open moet staan voor toevallige ontmoetingen.
  2. Creëer een open cultuur en gebruiken connectoren. Werk aan een interne cultuur die open staat voor experimenten en samenwerking met start-ups. Het neerzetten van een voetbaltafel in uw ontvangstruimte of kantine is al een mooie eerste stap… In alle ernst: creëer plekken op kantoor waar men informeel kan samen komen.
  3. Zorg voor support van hoger management. Dat vraagt van de managers om buiten hun comfort zone te treden. Eén ding dat volgens KPMG daarbij zeker niet zal helpen is om nog harder te schreeuwen dat de wereld aan het veranderen is. Wat wel werkt is ervaringen te schetsen waar deze managers die conclusie zelf kunnen trekken.
  4. Denk als een venture capitalist, een investeringsfonds. Organiseer pitch-evenementen waarin startups hun ideeën kunnen pitchen.

Welke tips heeft u?

Lees ook deze blog: Heeft u voldoende lef en kennis voor een revolutie?

Reageer op dit artikel