blog

Alle managementtechnieken zijn bullshit

carrière & mensen

Alle managementtechnieken zijn bullshit
managementtechnieken

Ik hoorde vorige week bedrijfskundige doctorandus Jos Verveen op de radio: “Alle managementtechnieken zijn bullshit! En managers kunnen wel opstappen”. Maar volgens mij is dat ‘het kind met het badwater weggooien.

Ik heb het boek van Verveen nog niet gelezen, maar als ik snel google, komt het erop neer dat medewerkers door zelf logisch na te denken de oplossing wel weten. Natuurlijk zijn er een hoop slechte managers. En zijn er ook vast veel slechte technieken. En nog erger is de combinatie van die twee.

 

Lean als wondermiddel

De boodschap van Jos is dat er niet één oplossing is voor alle vraagstukken waar organisaties mee worden geconfronteerd. Tja, dat is waar, daar moet ik hem wel gelijk in geven. Maar eigenlijk is dat ook al weer oud nieuws. Een hele tijd geleden was ik voorzitter van een vakgroep van de Vereniging voor Bedrijfskunde. Met deze groep (inclusief bedrijfskundige wetenschappers) hebben we toen managementtechnieken geïnventariseerd. Een aantal van de Jos genoemde methoden en technieken zat daar ook bij, zoals ‘in search of excellence’ van Peters en Waterman. Ook toen al kwamen we tot de conclusie dat veel managementtechnieken voortkomen uit een Angelsaksische benadering van ‘publish or perish’ en dat er weinig tot geen wetenschappelijk onderbouwing achterzat. Veel hypes, elkaar napraten, modes, of hoe je het maar wil noemen. Het gebeurde toen. Het gebeurt nog steeds: Lean als wondermiddel, zelfs in een projectmatige productie? Ik geloof het niet.

     

De kern van de zaak ligt volgens mij niet zozeer in de technieken zelf, maar vooral in de manier hoe je die technieken gebruikt. En daar kunnen zowel de medewerker als de leidinggevende (manager) best wat hulp bij gebruiken. Tenslotte is een hamer ook niet geschikt om een schroef in te draaien (hoewel, ermee slaan gaat natuurlijk ook wel).

     

Effectief management
Al lang geleden heeft een zekere Rensis Likert (the Institute for Social Research van de University of Michigan) onderzoek gedaan naar de effectiviteit van managers. Daaruit bleek dat de managers, die zelf de beste technieken gebruikten, uiteindelijk niet de beste managers waren. Er waren betere managers, namelijk zij die diezelfde technieken ter beschikking stelden aan hun medewerkers. En ik zie dat dagelijks nog steeds in de praktijk gebracht worden.

 

Misschien heeft Jos deze boodschap nooit ontvangen. Waarmee de stelling van onze oude vakgroep  

weer eens bevestigd is: veel bedrijfskunde is niet erg wetenschappelijk. 

  

Beluister hier het betreffende radiofragment: 

   

Reageer op dit artikel