artikel

Tips voor een fitte nachtdienst

carrière & mensen Premium

Slapen is het meest cruciaal voor de fitheid van logistieke medewerkers die regelmatig nachtdiensten draaien. Maar ook eten, drinken en de intensiteit van licht heeft invloed op de gemoedstoestand.

Slapen

  • Maak de dag voor je met nachtdienst start niet te vermoeiend en doe een dutje in de namiddag
  • Doe een dutje net voor je met de nachtdienst start of knap een uiltje midden in de nacht als je werkschema en je werkgever dat toelaten.
  • Rij voorzichtig naar huis, doe eerst een dutje als je te slaperig bent.
  • Houd een vast slaapritueel. Ga na de nachtdienst meteen naar bed. Stel klussen tot later uit. Ze je telefoon uit.
  • Zorg overdag voor minstens zeven uur kwaliteitsvolle slaap, dutjes meegerekend.
  • Zorg voor een donkere, koele slaapkamer. Draag oordoppen bij hinder van geluiden van buiten.
  • Goed om te weten: de slaap overdag tijdens nachtdienst is gemiddeld 2 uur korter dan de slaap ’s nachts.

 

Werkplek

  • De grootste slaapdruk is tussen 2.00 en 5.00 uur. Zorg dat het werk zo gevarieerd mogelijk is en dat er interactie is met collega’s. Hoe socialer de werkplek, hoe beter je wakker kunt blijven.
  • Zorg voor voldoende verlichting op de werkplek, dit houdt beter wakker. Het meeste licht dat we binnen krijgen is indirect licht. Zet een zonnebril op als je terug naar huis rijdt ’s ochtends, om de invloed van licht te beperken.
  • Zorg voor verandering van geluid op de werkplek. Achtergrond geluiden en gezoem van computers wiegen u in slaap. Een praatprogramma op de radio of een ‘ontbijtshow’ zijn beter.


Eten en drinken

  • Beperk koffie, thee, cola en chocola in het tweede deel van je nachtdienst. Gebruik geen cafeïne 4 uur voor het naar bed gaan.
  • Eet ’s nachts lichte maaltijden en eet gezond om maagdarmklachten te voorkomen.
  • Eet licht en gezond en zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip. Neem rustig de tijd om te eten.
  • Eet een warme maaltijd thuis samen met je partner of gezin, of voor middernacht op je werk.
  • Een eiwitrijke maaltijd (vlees, vis, kaas) in het begin van je dienst houdt je wakker, een koolhydraatrijke maaltijd (brood, pasta, rijst) in het tweede deel van de nacht geeft je energie.
  • Zorg voor voldoende vezels (groenten, bruin brood) in je voeding.
  • Vermijd sterk gekruide maaltijden, die irriteren je maag.
  • Vermijd suiker: dat geeft je eerst extra energie maar nadien zak je weg in een dip en word je slaperig.
  • Neem een lichte snack voor je gaat slapen zodat je geen honger hebt.
  • Beperk alcohol en roken voor je gaat slapen.
Reageer op dit artikel