nieuws

Duurzaamheid leidend bij nieuwbouw Ploeger Logistics

Warehousing 1340

Met de bouw van een nieuw distributiecentrum in Harderwijk laat Ploeger Logistics zien dat het voor het hoogst haalbare wil gaan op het gebied van duurzaamheid. Na oplevering voldoet het dc met het certificaat ‘Outstanding’ aan de hoogste BREEAM-NL norm. Een unicum want het bedrijf is op moment de enige middelgrote logistiek dienstverlener in Nederland met deze uitmuntende duurzaamheidsscore. “In dit dc komt geen gasinstallatie.”

Duurzaamheid leidend bij nieuwbouw Ploeger Logistics

December vorig jaar maakte Ploeger Logistics de plannen bekend voor de bouw van een nieuw distributiecentrum. Het dc verrijst op bedrijventerrein Lorentz III niet ver van de huidige vestiging in Harderwijk waar de logistiek dienstverleners sinds 1989 is gehuisvest. Afgelopen week werd tijdens een feestelijke bijeenkomst met de symbolische onthulling van een bouwbord door Adwin Ploeger foto rechts) en de Harderwijkse wethouder Pieter Teeninga het startsein gegeven voor de nieuwbouw. Een uniek moment zegt algemeen directeur Ploeger: “We staan aan de vooravond van een mooi extreem duurzaam bedrijfspand dat uniek is voor deze regio en voor de Nederlandse logistieke sector.”

We huren in Harderwijk drie externe magazijnlocaties

Waarom nieuwbouw?

“Ons huidige pand en tevens hoofdkantoor dateert uit 1989 en is op dit moment te klein. We hebben nadien in meerdere fases bijgebouwd met onder andere een crossdock en een warehouse. Toen de economie twee jaar geleden begon zijn we hier echt uit ons jasje gegroeid. We kwamen helemaal vast te zitten vooral ook omdat er een nieuwe grote klant bijkwam. We huren daarom op dit moment in Harderwijk drie externe magazijnlocaties. Operationeel is dat niet wenselijk. De plannen voor de nieuwbouw dateren van midden vorig jaar. Uitgangspunt was dat we in Harderwijk wilden blijven. We voelen ons senang hier en bovendien hebben we een goede naam in deze regio. Ook veel klanten komen uit de regio. Uitgangspunt van deze nieuwbouw is dat we onze supply chainpositie in warehousing, groupage vervoer en dedicated vervoer verder willen versterken.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Wat betekent duurzaamheid voor Ploeger?

“Als familiebedrijf hanteren we een langetermijnvisie waarbij op dit moment de nadruk ligt op duurzaamheid en innovatie. Als je dan de mogelijkheid krijgt om tijdens de bouw voor het hoogste haalbare te gaan op het gebied van duurzaamheid dan moet je daar anno 2018 – zeker als je iets wil realiseren voor de lange termijn – voor gaan. Bovendien biedt het ons een concurrentievoordeel en onderscheidend vermogen.”

Toch wordt gezegd: duurzaamheid is duur?

“Het kost meer maar aan de andere kant is het wel zo dat we nu bijvoorbeeld gasloos gaan bouwen. Dat is een trend – ook gezien de actualiteit – waar je als bedrijf serieus naar moet kijken. Want laten we wel zijn we lopen als Nederland – ondanks alle klimaatakkoorden – niet voorop waar het gaat om duurzaamheid. Wij pakken de mogelijkheid wel aan met een oplossing voor de lange termijn. Het mooie is dat het er voor ons goed uitziet om die ‘Outstanding’ waardering te behalen doordat we aan we bij de bouw gebruik van isolatiematerialen, zonnepanelen, warmtepompen en tal van bijkomende maatregelen. Als transport en logistieksector worden we vaak gezien als vervuiler laten wij als Ploeger dan maar het goede voorbeeld geven.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding 

Hoe bijzonder is ‘Outstanding’ voor jullie nieuwbouw?

“Dat durf ik niet te zeggen, maar als familiebedrijf zijn we zo ver ik weet de enige in Nederland met de hoogste vijf sterren certificering. We zijn in deze regio absoluut de eerste logistiek dienstverlener met deze hoge duurzaamheidsscore. Wat mij bij BREEAM vooral aanspreekt, is dat niet alleen wordt gekeken naar het pand maar ook de omgeving. De omgeving is bijvoorbeeld geïnformeerd dat wij gaan bouwen. Hetzelfde geldt voor onze medewerkers. Met deze duurzaamheidsvisie willen we het goede voorbeeld geven. Daarnaast willen we deze manier van denken doorgeven aan volgende generaties. Dat allemaal in ogenschouw nemende maakt het verschil of je met vier of vijf sterren wordt gewaardeerd door BREEAM. Duurzaamheid brengt ons veel want we hebben straks niet alleen een duurzaam maar tegelijk ook een veilig gebouw. Duurzaam is duurder bij bouwen, maar met tal van subsidieregelingen is veel mogelijk. Daar houdt ook iemand zich specifiek bezig binnen ons bouwteam want laten we wel zijn er moet wel geld verdiend worden. De klant wil best iets meer betalen maar haakt af als het te veel wordt.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Hoe is het bouwproces opgezet?

Op het totale perceel dat we tot onze beschikking hebben, gaan we in fases bouwen. De eerste fase is 10.300 vierkante meter verdeeld over vier compartimenten met een capaciteit van rond de 16.000 palletplaatsen. De oplevering vindt plaats in twee fases. De eerste is begin juni en de tweede helft wordt 8 juli opgeleverd.”

Is er ruimte voor verdere uitbreiding?

“In een volgende fase kunnen we met 5.000 vierkante meter uitbreiden en daarna nog een keer met 10.000 vierkante meter. Dit laatste stuk grond hebben we nog in optie bij de gemeente. In theorie – als alles doorgaat – kunnen we een bedrijfspand realiseren dat uiteindelijk een omvang krijgt van 25.000 vierkante meter.

Met deze duurzaamheidsvisie willen we het goede voorbeeld geven

Er zit haast achter waarom?

“Wat meespeelt, is dat we het pand voor het vierde kwartaal operationeel moet zijn omdat dan een voor ons drukke periode aanbreekt. Ook is het zo dat we zo snel mogelijk af willen van de drie externe magazijnlocaties. Met het leeghalen van deze locaties zal het nieuwe dc straks ongeveer voor de helft gevuld zijn. Er is dus nog ruimte voor nieuwe business.”

Heb je meer magazijnpersoneel nodig?

“Ik verwacht dat we binnen nu en twee jaar vijftien tot twintig extra logistieke mensen in dienst zullen nemen. Ook zal onze flexschil worden opgerekt.”

We investeren in een nieuw WMS-systeem

Gaan jullie processen automatiseren?

“Dat doen we vooralsnog niet. We willen wel slimmer gaan werken. We hebben aan de organisatiekant bijvoorbeeld per 1 januari ons managementteam versterkt met een supply chain manager omdat we op het gebied van supply chain meer kennis willen opbouwen. Daarnaast investeren we in een nieuw WMS-systeem. We zitten nu in een finaal selectieproces tussen drie WMS-partijen. Bij mechanisatie zitten we in een spagaat waar het gaat om flexibiliteit versus de duur van contracten met klanten. Bij KwikFit kunnen we bijvoorbeeld in het bandenhotel investeren in mechanisering omdat de looptijd van het contract langer is. Over het algemeen is de loopduur drie tot hooguit vijf jaar dan loont mechanisering niet. Wij kiezen voor de combinatie flexibiliteit en mechanisering door vooral slimmer te werken. Daarvoor krijgen we nu ook de ruimte met de nieuwbouw. Het zou bovendien maar zo kunnen zijn dat in een volgende fase van de nieuwbouw wel een stuk mechanisatie komt mits dat op een juiste manier toepasbaar is voor een klant. Ook geldt hierbij dat de klant zich voor langere termijn moet committeren.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Hoe groot is de investering in de nieuwbouw?

“We investeren samen met een lokale belegger, als we het hebben over de eerste fase dan gaat het al gauw om een investering van tien miljoen euro. Dan heb je het over de investeringen in de grond en het gebouw/warehouse. Het pand komt niet bij ons op de balans staan. Onze middelen investeren we liever in de logistieke inrichting, IT en ontwikkeling van mensen. Dergelijke investeringen zijn voor ons ook een brug te ver vooral ook omdat we in een sector opereren waar de marges flinterdun zijn. We zijn na oplevering eindgebruiker-huurder van dit pand.”

Het tekort aan chauffeurs is echt nijpend

Tot slot, is het chauffeurstekort nu echt nijpend?

“Dat is echt een zorg voor de sector maar ook voor Ploeger. Wij komen chauffeurs tekort alhoewel we in de regio Harderwijk redelijk goed in staat zijn om nieuwe chauffeurs te werven. In Waalwijk en Gilze – waar wij actief zijn voor Bakkersland en Sligro – komen we flink tekort. In die regio is het aanbod van chauffeurs gering omdat daar een grote concentratie is van transport en logistiek. De vijver is echt leeg. Dat probleem heeft op dit moment ook managementaandacht bij ons vooral ook omdat we klanten goed willen blijven bedienen en behouden. We willen actief gaan werven in de Brabantse regio Waalwijk. In Harderwijk zijn we mede-initiatiefnemer van het Centrum voor Transport en Logistiek (CTL), waarin we samen met zes lokale vervoerders, een mbo-opleiding en een rijschool nieuwe chauffeurs willen werven en opleiden. Het wordt echt nijpend voor de sector en gaat je ambities als logistiek dienstverlener in de weg zitten.”

Historie Ploeger Logistics
Logistiek dienstverlener Ploeger Logistics bestaat dit jaar 80 jaar. Adwin Ploeger (48) staat sinds 2007 aan het roer van het familiebedrijf. Hij is derde generatie en volgde in dat jaar zijn vader Jaap Ploeger op. De logistiek dienstverlener is specialist in business-to-business supply chain oplossingen, Benelux-groupage diensten en contract-distributie met als voornaamste klanten Sligro en Bakkersland. Andere grote klanten zijn Kawneer (voorheen Alcoa, red.) en bandenspecialist KwikFit, waarmee Ploeger recent de samenwerking met vijf jaar verlengde. Eind vorig jaar verkocht Ploeger de Oost-Europese onderdelen aan FCE Transport uit eveneens Harderwijk. “We hebben dit onderdeel verkocht omdat er onvoldoende synergie was met onze bestaande activiteiten”, zegt Ploeger. Bij de logistiek dienstverlener uit Harderwijk werken ruim 325 mensen. Het wagenpark bestaat uit meer dan 175 voertuigen en een huidige warehousecapaciteit van 25.000 vierkante meter. In de Top 100 Logistiek Dienstverleners van 2017 staat de logistiek dienstverlener uit Harderwijk op de 68ste plaats.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels