nieuws

Lean in de logistiek (1) – werkvoorbereiding

Warehousing 2956

Hoe implementeer je lean in een logistieke omgeving? Daarover is een handzaam boek verschenen op basis van de praktijkervaring bij Docdata (Ingram Micro). Deel 1 van een serie blogs.

Lean in de logistiek (1) – werkvoorbereiding

Bol.com groeide zo onstuimig, dat er onzekerheid ontstond over het verwerken van de goederenaanlevering in het magazijn voor het hoogseizoen. Om dit te onderzoeken werd een lean traject gestart. Het traject startte met interviews met medewerkers en het uitvoeren van observaties. Tijdens de productie-uren, vooral in de avonden, zijn tijdmetingen uitgevoerd en processen gefilmd. Alle activiteiten waar vraagtekens ontstonden over de noodzakelijkheid werden genoteerd.

Resultaten in de praktijk

Esther Schuurmans en Caroline van der Plas werkten een paar jaar intensief samen om lean verankerd te krijgen in de cultuur bij de e-fulfilment dienstverlener van onder andere bol.com. Het boek dat ze schreven, naar aanleiding van hun ervaringen, gaat over de achterliggende theorie, de implementatiemethode die ze hebben toegepast en de resultaten in de praktijk. Een aantal aspecten pikken ze er uit voor een serie blogs op deze website.

 

Onnodig veel verplaatsen

Een van de knelpunten die duidelijk zichtbaar werd was de hoeveelheid beweging en transport, waarvan bleek dat die niet noodzakelijk was. Bijvoorbeeld wanneer een vrachtwagen aangedockt was, werden de pallets gelost in de daarvoor bestemde lanes.

 

Lean in de logistiek – compact en helder samengevat

 

Achter de lanes stonden werkstations waar werkvoorbereiding de zendingen ontving en ervoor zorgde, dat inbound ze op een voorraadlocatie kon plaatsen. Waarneembaar was dat iedere medewerker bij werkvoorbereiding zijn eigen pallet vanuit de lane naar het werkstation reed en zelf bepaalde welke pallet hij zou gaan verwerken. Als er veertien werkstations waren, liepen dus veertien medewerkers heen en weer tussen de lanes en de werkstations.

 

In veel gevallen moesten ze op elkaar wachten vanwege de beschikbaarheid van palletwagens. Kortom de doorstroming was laag (geen flow) en de werkelijke tijd, die aan de kernactiviteit werd besteed, was extreem laag. Daarnaast stonden producten na verwerking bij werkvoorbereiding onnodig lang te wachten (tussenvoorraden) voordat deze producten uiteindelijk op voorraad kwamen. Een cruciaal moment, omdat het product dan verkoopbaar wordt.

 

Lean is veranderkunde in het kwadraat

 

Verder bleek, dat bij iedere werkplek veel rolcontainers stonden, omdat op iedere werkplek naar diverse richtingen werd gesorteerd. Daarnaast waren ladingdragers  soms amper voor de helft gevuld, dus veel transport van lucht. Door de enorme hoeveelheid transportbewegingen reed men elkaar in de weg en kwam de veiligheid van de medewerkers in gedrang. De flow was niet zichtbaar. Daardoor vielen verstoringen niet op.

Verspilling in kaart

Met de lean tool Value Stream Mapping werd de doorlooptijd en verspillingen in kaart gebracht. De feiten en aanbevelingen voor verbetering werden aan het management en de operatie gepresenteerd, onderbouwd met  data  en beeldmateriaal. Na de presentatie hebben medewerkers vanuit de operatie en van engineering een plan van aanpak gemaakt en geïmplementeerd.
Onderdeel daarvan was een nieuwe layout  met plaatsing van de werkstations direct aan een rollenband. Medewerkers zetten na verwerking hun artikelen op de band. Aan het einde van de band worden de artikelen naar richting gesorteerd in rolcontainers. Er is dus nog maar één plaats waar uitgesorteerd wordt in plaats van op veertien plaatsen. Dit kost minder tijd en ruimte.

Lean in de logistiek
Esther Schuurmans (links) heeft een eigen adviespraktijk Q4All
Caroline van der Plas is facilitair manager bij Ingram Micro
In de nieuwe situatie is geregeld dat de werkvoorbereider zich volledig kan richten op zijn primaire taak, namelijk de zendingen in het systeem verwerken. Ook werd een behoorlijke functiescheiding toegepast. Zo werden medewerkers ingezet voor de aanvoer van de werkstations, met de afspraak dat de stations niet stil mogen vallen. Andere medewerkers bemannen de lopende band.

Geen bottlenecks in hoogseizoen

Het resultaat was dat het hoogseizoen zonder bottlenecks verliep. In de cijfers was een duidelijke efficiëntieverbetering waarneembaar. De verwerkingstijd per item in de werkvoorbereiding is met 2 seconden verbeterd. Dit betekent een daling in de kosten van ruim 15 procent.

Boek kopen

Het boek Lean in de Logistiek telt 160 pagina’s en is verkrijgbaar via een eigen website waar meer informatie en de gebruikte documenten tijdens het lean traject terug te vinden zijn.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels