nieuws

Unicum: Montapacking test Hololens in orderpickproces

Warehousing 1286

Scanners, voice, Google Glass en de Oculus Rift bril zijn passé, De Hololens van Microsoft gaat het helemaal worden bij orderpickprocessen. Dat is althans de overtuiging van e-fulfilment specialist Montapacking, dat volgens algemeen directeur Edwin van der Ham het eerste logistieke bedrijf in Nederland is dat de proef op de som neemt met deze ‘mixed reality bril’.

Unicum: Montapacking test Hololens in orderpickproces

In het magazijn in Molenaarsgraaf wordt de Hololens op dit moment intensief in de praktijk getest alsmede nieuwe software ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat het orderpickproces op termijn vlekkeloos gaat verlopen. Het is een unicum dat Montapacking nu al gebruik maakt van deze bril, die ervoor zorgt dat de orderpicker 3D-visualisaties in de werkelijke wereld voor zijn ogen geprojecteerd krijgt. “We verwachten dat door gebruik te maken van deze bril het orderpickproces voor een flinke efficiencyslag zorgt”, is de overtuiging van Edwin van der Ham.

Kostprijs dienstverlening halveren

Als e-fulfilment bedrijf verzorgt Montapacking de logistiek van meer dan 376 webwinkels. Voor volgend jaar heeft de onderneming zich ten doel gesteld om de totale kostprijs van haar dienstverlening te halveren. De Hololens moet eraan bijdragen om dat voor elkaar te krijgen. Vooral in het 10.000 vierkante meter grote warehouse van de e-fulfilment specialist, waar medewerkers duizenden orders voor webwinkels klaarmaken, kan de mixed reality-techniek veel tijd winnen volgens Van der Ham die zich ten doel heeft gesteld dat over twee jaar de Hololens gemeengoed is in het orderpickproces binnen alle magazijnen van zijn bedrijf.

Hololens versnelt werkproces

Van der Ham: “We hebben enorm veel rekken met coderingen. Nu moeten medewerkers de locatie min of meer uit hun hoofd leren. Maar stel nou dat de Hololens een streep trekt zodat de route ernaartoe duidelijk wordt, en ook nog het betreffende rek groen kleurt. Dan loop je er zelfs als nieuwkomer zo heen. Dat zou fantastisch zijn en een versnelling van ons orderpickproces betekenen. De volgende stap is dat we binnenkomende producten gaan scannen door er enkel via de Hololens naar te kijken. Die herkent alles. Telkens naar een computer lopen, hoeft dan niet meer. De kunstmatige intelligentie waarvan we nu gebruikmaken, aangebracht op de pols van de medewerker, is straks ook overbodig.”

Mixed reality toekomst van het warehouse

De komende maanden gaat Montapacking volop verder testen met de toepassing van de bril. Van der Ham: “Het moet geen experiment blijven. De Hololens gaat uitgroeien tot een belangrijk onderdeel van ons werkproces. Mixed reality is de toekomst, zeker voor ons warehouse.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels