nieuws

Colruyt start grootschalig testtraject met Exoskelet

Warehousing 1725

Met twaalf bedrijven gaat VIL in Vlaanderen een uitvoerige praktijktest uitvoeren gericht op het gebruik in magazijnen van een Exoskelet. De vraag is welke vorm in het dagelijks proces ook echt werkt en wat de kosten zijn.

Colruyt start grootschalig testtraject met Exoskelet

“We willen meer ervaring opdoen met een Exoskelet”, vertelt Roeland Motmans van Colruyt Group. De Belgische supermarktorganisatie is één van de deelnemende bedrijven aan de test met deze vorm van fysieke ondersteuning van medewerkers op de magazijnvloer. Andere bedrijven zijn Atlas Copco, Bpost, Conway, Danone, Delhaize, Gates Distribution Center, H. Essers, Honda Motor Europe Logistics, Limburg.Net, Oesterbank en Sorbat.

Fysiek zwaar werk ondersteunen

Het project ‘Exoskeletons for Logistics’ van VIL (Vlaams onderzoeksinstituut op logistiek gebied) is deze week van start gegaan. Er lijkt met name in magazijnen een interessant toepassingsgebied te zijn voor draagbare systemen (‘robotpakken’), die ondersteunen bij tillen en bukken. Manuele handelingen zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen kunnen fysiek minder belastend zijn door het gebruik van Exoskeletons. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld oudere medewerkers langer hun job blijven uitoefenen.

In eerste instantie gericht op re-ingratie

“Binnen Colruyt Group hebben we nog veel fysiek werk”, geeft Motmans als toelichting. Doelstelling is ziekteverzuim te verminderen of te verkorten. Een eerste insteek is gericht op re-integratie. “Mensen die langdurig zijn uitgevallen omwille van de rug of schouders kunnen mogelijk sneller het werk hervatten met behulp van een Exoskelet.”
Een tweede insteek is te kijken naar fysieke werkplekken, waar procesverbeteringen niet eenvoudig realiseerbaar zijn. “Een Exoskelet kan dan mogelijk preventief ingezet worden, wanneer andere maatregelen
niet lukken.”

Zowel de passieve als de actieve uitvoering

Exoskeletons zijn onder te verdelen in twee categorieën. Enerzijds zijn er de passieve systemen, zoals die van Laevo – ook dit jaar weer op de vakbeurs Logistica te bewonderen. Dit Exoskelet helpt de menselijke kracht te herverdelen waardoor het lichaam minder zwaar wordt belast, wat leidt tot bijvoorbeeld minder rugklachten.Maar er zijn ook actieve systemen, motorisch aangedreven die dus gebruik maken van extra energie van buitenaf. TNO bracht onlangs naar buiten daar samen met startup bedrijf SkelEx in Europees verband testen mee te gaan doen (zie ook pdf). VIL zal in het project de verschillende types Exoskeletons en hun kostprijs in kaart brengen. Bovendien wordt onderzocht bij welke taken van een logistieke medewerker Exoskeletons hulp kunnen bieden.

Reageer op dit artikel