nieuws

Nieuw online platform voor warehousing

Warehousing 1749

Een Airbnb voor warehousing. Dat was er nog niet, maar vanaf nu kunnen verladers en vervoerders gebruik maken van het platform Stockspots.eu om tijdelijk te kunnen beschikken over opslagruimte.

Nieuw online platform voor warehousing
Coen de Lange en Remko Been

Voor het opvangen van seizoenschommelingen of het tijdelijk wegzetten van een overflow uit de productie kunnen verladers en logistiek dienstverleners voortaan gebruik maken van Stockspots.eu. Het online platform is een idee van Remko Been en Coen de Lange. Nu al hebben ze op 60 locaties ruim 450.000 vierkante meter beschikbaar via deze logistieke Airbnb.

Betalen voor gebruik

De initiatiefnemers zeggen, dat ze er in zijn geslaagd om een aanzienlijk deel van de Top 100 Logistieke Dienstverleners aan te laten haken. De Lange: “Veel verladers met eigen opslag worstelen met de vraagstuk of ze voor de toekomstige vraag extra warehousecapaciteit moet huren of zelf bouwen. De kosten hiervoor zijn vast terwijl de vraag nog sterk kan veranderen.”
Stockspots biedt nu online de mogelijkheid tijdelijk ruimte en dienstverlening in te kopen totdat de exacte capaciteitsbehoefte meer inzichtelijk is. De verlader betaalt dus alleen voor wat hij gebruikt en heeft geen lege meters in zijn magazijn waarvoor geen financiële dekking is.

Verdubbelen nog dit jaar

Ambities om te groeien zijn niet gering. Eind 2017 moet het platform minimaal 150 warehouselocaties aangesloten hebben in zowel binnen- als buitenand. Onder andere Kennis Transport, Mepavex, Sanders Fritom, Koopman, Neele-Vat, Ewals, Kloosterboer, Gaston Schul en Vos logistics, Kloosterboer, Klaas de Jong, Partner Logistics, Leen Menken, Muller freshfoods, maken al gebruik van Stockspots.
Been constateert uit een marktonderzoek, dat de business cases voor het oprapen liggen. “We zien nu al dat er een enorm potentieel ligt voor bijvoorbeeld groothandels om goederen tijdens de seizoenpieken flexibel op te slaan op elke gewenste locatie. Vanuit de markt wordt hier enthousiast op gereageerd en verschillende verladers en dienstverleners hebben al ruimte beschikbaar gesteld.”

Dichter bij de klant leggen

De Lange wijst op de voordelen voor verladers om vaste kosten variabel te maken en toch het overzicht te behouden terwijl overal stukjes voorraad kunnen liggen. Ook de duurzaamheidscomponent speelt volgens hem. “Op deze manier leg je voorraden dichter bij de klant en bespaar je kilometers. Ook kan er door een betere bezettingsgraad van bestaande warehouseruimte de vraag naar nieuwe warehousemeters in Nederland worden beperkt zo is ook dit een besparing zowel voor het milieu als financiën.”

Afrekenen op variabele basis

Voor de financiering van het idee heeft Stockspots deels steun gekregen vanuit Connekt. Vorig jaar besloot de organisatie een 4C implementatie prijsvraag uit te schrijven om een proof-of-concept te kunnen opleveren. “Maar het zijn vooral eigen uren die we er tot nu toe insteken”, zegt Been, die eigenaar is van een softwarebedrijf en de nieuwe marktplaats heeft gebouwd.
“We rekenen niet met een vast tarief voor onze service. Wat je betaalt is volledig variabel. Aanbieders van ruimte geven aan wat ze er voor willen hebben. Als een aanvraag binnen komt zetten we die door naar bedrijven die opslagcapaciteit hebben in de gewenste omgeving. Daar verwachten we binnen acht uur reactie van. De offerte gaat inclusief onze marge door naar de verlader, die via het Stockspots platform kan goedkeuren.”

Reageer op dit artikel