nieuws

Vlaamse modebedrijven zetten voorzichtige stap naar RFID

Warehousing 1067

RFID-tags in kleding zijn bijna niet meer weg te denken. Vlaamse modebedrijven volgen schoorvoetend, maar de grote doorbraak blijft nog uit.

Vlaamse modebedrijven zetten voorzichtige stap naar RFID

RFID-tags zijn een grote hulp bij voorraadbeheer en onmisbaar bij de overstap naar omni-channel. De overstap blijkt een complex proces. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) startte in december 2014 met tien bedrijven het project ‘In-store-improvement’ om het overstapproces te versnellen. De resultaten van dit onderzoek zijn er nu.

RFID-tags verdrijven barcode

Bij de grote internationale modeketens is het al eerder regel dan uitzondering dat de barcode in kleding tijdens het voorbije decennium werden vervangen door RFID-labels om hun producten van de fabrikant tot aan de kassa te volgen. Het voordeel van RFID tegenover barcodes is dat de slimme tags volautomatisch gescand kunnen worden en dat de etiketten veel meer informatie kunnen bevatten. Vlaamse moderetailers bleven, op enkele uitzonderingen na, achter. De noodzaak van een accurate stock wordt erkend maar de overstap is niet vanzelfsprekend. De technologie is niet “off-the-shelf” beschikbaar en vraagt een volledige procesaanpassing.

In-store-improvement

Het VIL startte samen met de bedrijven Bleckmann, bpost, Caroline Biss, Fabrimode (Bel & Bo), GIKS Mode, GS1, PostNL, Scapa, Siemens en Van de Velde uit de Vlaamse modesector eind 2014 het project ‘In-store-improvement’ op om het leer- en overgangsproces te verkorten. Door de aanhoudende druk op de prijzen en nieuwe trends binnen de modesector (omni-channel, zelfde-dag-thuislevering …) is het een must om een accuraat zicht te hebben op welke artikelen in welke kleur en welke maat zich waar in de logistieke keten bevinden. Stockaccuraatheid bleek bij velen een zwak punt, slechts 70 procent van de artikelen in de winkel kennen, is geen uitzondering. “We hebben een inventarisatie gemaakt van de nieuwste technologieën en hun mogelijkheden. Begin er maar aan als individueel bedrijf. We hebben de kosten en baten tegen elkaar afgezet én verschillende technologieën uitgetest bij de deelnemende bedrijven”, legt Jan Merckx (VIL) die het project heeft geleid, uit. Uit de business cases blijkt dat de investering in de technologie zich snel terugverdient: tussen de 1,2 en 2,9 jaar. “In de berekening werd bovendien geen rekening gehouden met de eisen die omni-channel aan de bedrijven stelt, dus de baten liggen allicht nog hoger” aldus Merckx.

Snelle terugverdientijd voor GIKS Mode

Een van de deelnemende bedrijven, GIKS Mode, is ondertussen helemaal gewonnen voor de technologie. Stefaan Allemeersch, zaakvoerder GIKS Mode: “De kledij die tussen het distributiecentrum en de winkels of tussen de winkels onderling circuleert, hoeven we niet meer individueel uitscannen en vervolgens weer inscannen. Het volstaat ze door een poortje te rijden en alles is geregistreerd. Ook in de winkels heeft het voordelen. Aangezien elk kledingstuk een unieke code heeft, weten we nu perfect welke stukken het verkooppunt hebben verlaten en welke niet. Dit betekent dat we onze klanten goed kunnen informeren over het al dan niet beschikbaar zijn van een item en onze mensen niet vruchteloos moeten zoeken. Vroeger betaalden we 10.000 à 15.000 euro aan een externe firma om onze voorraad te inventariseren. Nu doen we het zelf. Het kost ons nog 1 à 1,5 uur om een volledige voorraad van een winkel te hebben.”

Cijfers van bedrijven die er reeds mee aan de slag gingen tonen veel voordelen van RFID-technologie voor de moderetail. Stockaccuraatheid stijgt van gemiddeld 63 procent naar 95 procent. Out-of-stocks in winkels dalen met tot 50%. Een betere beschikbaarheid van kledingstukken in de winkel zorgt voor een betere verkoop (van 2 tot 20%) en minder overschot dat aan dumpingprijzen moet worden verkocht. De winkel kan spoedleveringen vermijden en verhoogt de klantentevredenheid. Winkelpersoneel kan daarenboven efficiënter worden ingezet door minder zoekwerk en tellingen. Naast een beter inventarismanagement maakt de technologie ook een betere controle op diefstal mogelijk. De winkel heeft realtime zicht op welke artikels de winkel verlaten en kan zijn stock meteen aanpassen en de nodige acties ondernemen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels