nieuws

VIL onderzoekt kansen robots in logistieke processen

Warehousing

Welke rol gaan ‘Cobots’ in de toekomst spelen voor onder andere verpakkings- en sorteerprocessen? Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) is deze week met een aantal verladers en logistiek dienstverleners een onderzoek gestart naar de kansen van deze zogenaamde ‘collaborative robots’ in logistieke processen.

VIL onderzoekt kansen robots in logistieke processen

Het VIL constateert dat in veel productieomgevingen deze cobots -flexibele robots bestemd om met mensen samen te werken- hun plaats beginnen te veroveren. Volgens het Vlaamse onderzoeksinstituut zijn deze robots en hun toepassingsmogelijkheden binnen de logistiek nog grotendeels braakliggend terrein.

Praktische antwoorden geven

Wat is bijvoorbeeld de state of the art van de cobots vandaag? Wat zijn de mogelijke toepassingen binnen de logistiek? Wat is de business case in concrete situaties? Met het project getiteld ‘Cobots in Logistics’ wil het VIL een praktisch antwoord geven op deze prangende vragen. In samenwerking met Sirris een bedrijf dat kennis en ervaring heeft opgedaan met deze robots, zal het instituut de cobot ook live uittesten.

Rol voor cobots in verpakken en sorteren

Vooruitlopend op de resultaten van dit onderzoek zegt het VIL voor cobots kansen te zien bij een aantal logistieke activiteiten zoals het verpakken of sorteren. “Cobots zouden het (duurdere) magazijnpersoneel in hun activiteiten kunnen ondersteunen, waardoor de productiviteit per werknemer toeneemt. Dit verlaagt de totale operationele kosten voor bedrijven”, aldus het instituut.

Geen bedreiging voor werkgelegenheid

Liesbeth Geysels, algemeen directeur bij het VIL, denkt niet dat deze flexibele robots een bedreiging vormen voor de werkgelegenheid. “Integendeel, het idee is logistieke activiteiten hier te kunnen houden die we anders dreigen te verliezen aan regio’s met lagere lonen. Geysels stelt dat deze virtuele assistenten Vlaamse logistiek dienstverleners en verladers concurrerend kunnen maken, wat zelfs weer voor bijkomende werkgelegenheid kan zorgen.”

Mix van kleine verladers en logistiek dienstverleners

Tien bedrijven, een mix van grote en kleine verladers en logistieke dienstverleners, zijn benieuwd wat de cobots voor hun logistieke processen kunnen betekenen en steunen dit VIL-project: Assa Abloy, Atlas Copco, Becton-Dickinson Benelux, bpost, Colfridis, GC Europe, Molenbergnatie, Savoye, Scania en Special Fruit.

Markt logistieke robots stijgt naar 31 miljard dollar

Het Londense onderzoeksbureau WinterGreen Research berekende onlangs dat de markt voor logistieke robots de komende jaren met meer dan tien procent zal groeien naar een omvang van 31,3 miljard dollar in 2020 (vandaag de dag is de omvang 16 miljard dollar). De interesse voor robots in het logistieke proces is groot nu het e-fulfilment meer en meer wordt geautomatiseerd. Daarbij worden robots door het gebruik van onder meer optica en nanotechnologie steeds beter geschikt voor verschillende taken in bijvoorbeeld de logsitieke sector. Belangrijker robotproducenten zijn onder meer Savoye, Krones, Toshiba, Yamaha en Siecort Epson.
Amazon kocht in 2012 al het bedrijf Kiva-robots. Deze op Roomba’s gelijkende goods to man orderpickrobots voeren vooral het zware werk uit in een magazijn: ze halen de orders van de schappen, maar inpakken gebeurt nog gewoon handmatig door een orderverzamelaar op een pickstation.

 

Robots komen er aan.. ook in magazijnen? Praat mee op Logistiek Link

Reageer op dit artikel