nieuws

Linde levert 750.000ste heftruck af

Warehousing

Met een ruim investeringsprogramma zet de Duitse heftruckfabrikant Linde alle zeilen bij om een volgende stap te zetten naar het marktleiderschap. Onlangs werd stil gestaan bij de aflevering van de 750.000ste heftruck in vijfenvijftig jaar tijd.

Linde levert 750.000ste heftruck af

In 1959 rolde in Aschaffenburg de eerste vorkheftruck van Linde Material Handling (MH) van de band. Eind augustus 2014 vierde de truckproducent in zijn fabriek een speciaal jubileum: de montage van de 750.000ste truck, een elektrische vorkheftruck met een laadcapaciteit van vijf ton. Klant – sinds jaar en dag – BMW Group ontvangt de Linde E50, uitgerust met een cabine, een verwarmingssysteem, BlueSpot en vorken van 2,30 meter lang. De truck is bedoeld voor het laden en lossen van vrachtwagens voor de onderdelenfabriek in Wackersdorf, in de Oberpfalz.

Grote doorbraak met dieselserie

Linde werd groot met de productie van dieseltrucks met hydrostatische aandrijving en twee pedalen bediening. Sinds midden jaren zeventig maakt de fabriek in Aschaffenburg steeds meer trucks voorzien van een elektrische aandrijving. De grote doorbraak van Linde kwam echter met de productie van dieseltrucks uit de 351-serie, geproduceerd vanaf 1985. Deze serie was doorslaggevend voor het algehele succes van het bedrijf. Tot aan 2001 werden er in Aschaffenburg alleen al van dit model 100.000 exemplaren geproduceerd en werd daarmee gekroond als Europa’s meest gefabriceerde truck heftruck. De volgende generatie trucks – de diesel- en LPG-trucks uit de 39X-serie, werd gelanceerd in 2002.

‘Marktleider worden in elektrisch’

Lange tijd was het aantal trucks met een verbrandingsmotor (diesel en LPG) veel groter dan het aantal met een elektrische aandrijving. Dat is de afgelopen tien jaar veranderd en nu zijn de aandelen ongeveer in evenwicht. “Wat de productie betreft denken we dat Linde in Europa nu ook marktleider is geworden in het elektrische segment”, aldus Sabine Neuß, COO (Chief Operating Officer) van Linde MH, tijdens de ceremonie. “We willen tot aan 2021 ongeveer 60 miljoen euro investeren, zodat we onze productiecapaciteit in Aschaffenburg op de middellange termijn kunnen vergroten en onze processen kunnen verbeteren.”

Veel variatie in modellen

De jubileumtruck heeft een laadcapaciteit van vijf ton en maakt deel uit van de huidige serie modellen, die is uitgerust met een elektrische aandrijving. Deze heftruck wordt overigens niet alleen gebruikt in de auto-industrie, maar ook in de levensmiddelenindustrie, de handel in bouwmaterialen en in de chemische industrie. Speciale functies zijn onder meer een voorwielaandrijving met dubbele motor, een gecombineerde stuuras, een compacte aandrijfas met geïntegreerde stroommodules, die wordt losgekoppeld via veerarmen, een standaard ingebouwde tractiecontrole en een automatische handrem. Samen met drie verschillende uitvoermodules en de optionele on-board-oplader met een hoge frequentie zorgen deze functies voor een  efficiënte, economische en comfortabele truck.

Reageer op dit artikel