nieuws

Nu inspelen op toekomstige groei

Warehousing

Met de ontwikkeling van Borchwerff II speelt de gemeente Roosendaal volgens Hans de Bruin in op een behoefte van zich op de EMEA-regio mikkende logistiek dienstverleners. “Het park beschikt over een positie midden tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen in en het terrein is goed bereikbaar via de snelweg A17.”

Nu inspelen op toekomstige groei

Er is op Borchwerff II nog zeventig hectare aan kavels beschikbaar. De grootte van de percelen varieert van 1.200 vierkante meter tot twaalf hectare. “Grond is er voldoende, lege panden zijn er niet. Bedrijven die zich hier willen vestigen hebben de keuze tussen kopen of pachten.” Borchwerff biedt  bedrijven ook de mogelijkheid om aan weerszijden van de A17 zichtplekken te bemachtigen. Een spoorverbinding is er met de stamlijn richting het Roosendaalse emplacement en toegang tot water is er op vijftien kilometer afstand.

Parkmanagement en camera’s

Het logistieke park beschikt over twee ontsluitingsmogelijkheden naar de snelweg en er is een OV-verbinding in de vorm van een buslijn. Een horecacluster bevindt zich bij een van de snelwegafslagen. De Bruin is zelf erg te spreken over de manier waarop de groenvoorziening is geregeld. Hij spreekt over uniformiteit op de kavels. “Veel bedrijven plaatsen een beukenhaag rond hun terrein, dat maakt dat het er op Borchwerff II netjes uitziet.” Alle bedrijven zijn aangesloten bij de Cooperatieve Vereniging Borchwerff II, de VDB. Binnen deze vereniging overleggen leden over zaken die het parkmanagement aangaan, waaronder de groenvoorziening. Op welke plaatsen camera’s moeten komen is ook een onderwerp dat ter sprake komt. “Er zijn zowel vaste als bewegende camera’s, daar gaat een duidelijk preventieve werking vanuit.”

Juist omdat het bedrijventerrein tussen  twee grote havens in ligt, is regelmatig contact met deze mainports van belang. “We organiseren jaarlijks verschillende meetings om onszelf in beeld te houden bij bedrijven. Voor kort na de zomer hebben we weer een dergelijk event gepland.” Zoals De Bruin al aanstipte, mikt het logistieke park vooral op LDV’ers die binnen de EMEA-regio actief zijn. “Een pluspunt van deze regio is dat er voldoende arbeidskrachten beschikbaar zijn. Vanuit onze rol als beheerder zorgen we aanvullend voor ondersteuning. We beschikken over een civieltechnische afdeling en er is kaartmateriaal beschikbaar. We kunnen een kavel uittekenen en daarmee direct inspelen op vragen van bedrijven. Ook kunnen we een prétoetsing verzorgen, dan weet een geïnteresseerde wat hij of zij kan verwachten op het gebied van vergunningen. Dit versnelt het proces, van twaalf naar zes weken, en we willen er teleurstellingen mee voorkomen.” Milieubeperkingen zijn er niet echt, meent De Bruin. “Gemiddeld voldoen onze kavels aan milieucategorie 3.2, enkele beschikken over categorie 4.

Dertig hectare extra

Ondanks dat Borchwerff II nog niet is volgebouwd, werkt het al aan de ontwikkeling van een volgend veld. Dat staat voor 2017 gepland. “We hebben dit iets naar voren gehaald, het betekent dat er een extra stuk grond van dertig hectare bruto bijkomt.”

Infrastructuur

Wegen: twee eigen ontsluitingen op de snelweg A17, kruising met A58 op twee kilometer

Spoor: kavels beschikbaar met directe aansluiting per spoor op emplacement Roosendaal,
Water: de deep sea en binnenvaartterminals liggen op vijftien kilometer afstand binnen handbereik.

Belangrijkste gebruikers

PvH (Tommy Hilfiger, Calvin Klein)

Forever Direct EU
Terex AWP
CEVA Logistics
Bilfinger Industrial Services

Projectontwikkelaars en makelaars

Groep Heylen

Goodman

Meer informatie: www.borchwerf.nl

 

Rob Brakenhoff, COO bij Sandd, omschrijft Borchwerff II als een prima locatie van waaruit zijn bedrijf een groot gebied kan bestrijken. “We hebben voor deze nieuwe locatie goed om ons heen gekeken om de juiste kavel te vinden. De gemeente Roosendaal stond welwillend tegenover onze komst. Een gemeente kan actief helpen of dit niet doen. Wat ik kan zeggen is, dat onze ervaring met Roosendaal goed is. En dat is geen vanzelfsprekendheid.” Met dat laatste doelt de COO op gemeenten die een grote mate van leegstand kennen, maar alsnog veel tijd nodig hebben om bestaande bestemmingsplannen aan te passen voor de komst van bedrijvigheid.

De benodigde vergunningen waren snel geregeld, meent Brakenhoff. “Waar we onze keuze ook op hebben gebaseerd is de toekomstige veranderingen. Maar er vinden in de komende drie jaar geen aanpassingen plaats aan het bestemmingsplan die voor ons nadelig kunnen uitwerken.” Positief is volgens hem ook dat er tussen de snelweg A17 en ons pand geen ander gebouw staat. “Dat mag van mij zo blijven.”
Over de voorzieningen is Brakenhoff te spreken, en spreekt de hoop uit dat in de toekomst naast de fastfoodketen die aanwezig is ook restaurants zullen aansluiten op het terrein met een meer verantwoorde maaltijdkeuze. Het openbaar vervoer is er ‘gewoon goed’.

Reageer op dit artikel