nieuws

Wat heb je aan lastdiagram op de heftruck?

Warehousing

Hoe moet een heftruckchauffeur inschatten wat het risico is van een te verplaatsen pallet? Sinds jaar en dag leren chauffeurs het verplichte lastdiagram lezen, maar niemand doet dat. Linde heeft een betere oplossing.

Wat heb je aan lastdiagram op de heftruck?

Hoe groot is het gewicht? Waar ligt het zwaartepunt van de last? Tot welke hoogte kan de last omhoog, zonder dat de heftruck voorover tipt? Geen chauffeur die het weet en dus ligt het risico van een ongeval altijd op de loer.
“In feite laten we de heftruckchauffeur gewoon aan zijn lot over. Wat kan wel met deze truck en wat niet meer? Hier is het lastdiagram. Zoek het maar uit.” Harald Will is bij Linde op het hoogste niveau verantwoordelijk voor de technische innovatie van de heftruckfabrikant. De Duitse producent haalt deze en de komende twee weken 5.000 tot 6.000 klanten naar Mainz voor een geheel eigen event, ‘World of Material Handling’. Hoogtepunt in de presentaties is de introductie van de Linde Safety Pilot, een hulpmiddel dat chauffeurs vertelt hoe zwaar de last is en tot hoever de pallet geheven mag worden.

Voorlopig op een aantal truckmodellen

Will en zijn team hebben tien jaar gewerkt aan deze innovatie. Als fabrikant weet Linde heel goed waar instabiliteit vandaan komt. Maar om exact te meten of de grens van omvallen dicht is genaderd, is een ander verhaal. Dat vraagt nogal wat aan betrouwbare en goed toegepaste sensortechniek. Dat is ook de reden, dat de Safety Pilot niet direct zomaar op iedere nieuwe truck te monteren is. Vooralsnog zijn alleen de lichte elektrische vorkheftrucks aan de beurt. Later dit de jaar de zwaardere machines, al dan niet voorzien van voorzetapparatuur. Daarna komen de verbrandingstrucks en nog later de reachtrucks.

Verschillende veiligheidsfuncties beschikbaar

Behalve een ‘actief lastdiagram’ is de Safety Pilotvooral een instrument om roekeloos gedrag in te dammen. Zo biedt het systeem de mogelijkheid om de juiste hefhoogte in te stellen, zodat beschadiging aan magazijnstellingen minder vaak voorkomen. Ook de masthoogte kan op een maximum worden ingesteld op bijvoorbeeld de doorrijopening bij deuren. Wil de chauffeur hoger, dan moet hij de waarschuwing op het scherm wegklikken. Het nieuwe tool limiteert tevens de snelheid  in bochten bij een zware of geheven last en kan zelfs tot stilstand dwingen. Daarnaast is het mogelijk om het met een klap laten vallen van de vork op de grond tegen te gaan. Het systeem laat de vork tot net boven de magazijnvloer zakken. Dit voorkomt overmatig slijtage van de vorkhiel.

Chauffeur moet er zelf wat mee doen

Waar het echter vooral om gaat is dat de chauffeur snel inzicht heeft in de te verplaatsen gewichten. Het display laat helder zien wat het gewicht is ook van meerdere pallets bij elkaar geteld. Optische en akoestische signalen gaan af als de grens is bereikt. Wat de chauffeur daar mee doet is verder aan hem. Ongecontroleerd afremmen, scherpe stuurbewegingen, niet uitkijken voor oneffenheden in de vloer, daar weet ook de Safety Pilot niet mee om te gaan. Maar ook een gewaarschuwd heftruckchauffeur telt voor twee.

Eerste trucks met li-ion batterij leverbaar

Naast de Safety Pilot laat Linde nog een paar innovaties zien op het beursterrein in Mainz. Met name op het gebied van li-ion batterijen is de fabrikant nu flinke stappen aan het zetten. Komende zomer zijn de elektrische pallettrucks leverbaar met deze batterijtechnologie, die veel voordelen biedt, maar ook nog 4 tot 5 keer duurder is dan de gebruikelijke lood-zwavelzuur batterijen. “Het duurt nog wel tien jaar voordat we helemaal over zijn op li-ion”, zei topman Will, die de vakpers interessante inkijkjes gaf in toekomstige ontwikkelingen waaronder heftrucks met veel meer zicht rondom zonder framestijlen en met een meeglijdend glazen dak, dat onder een zwaar valgewicht toch nog voldoende bescherming biedt.

Linde heeft zijn eigen beurs in Mainz

Linde organiseert het event in Mainz ter vervanging van deelname aan de CeMAT vakbeurs in Hannover, die op 19 mei begint. In plaats van een eigen paviljoen op het beursterrein had de fabrikant een eigen ‘beurs’ opgezet samen met een twintigtal partners, die aanvullende producten en diensten leveren op de Linde heftrucks.

Reageer op dit artikel