nieuws

CeMAT must see: 3D geprinte shuttle van Fraunhofer

Warehousing

De wetenschappers van het Fraunhofer Instituut presenteren tijdens deze CeMAT een wel heel bijzondere noviteit een prototype van een shuttlesysteem dat door een 3D-printer is vervaardigd. De ultra lichte Rack Racer weegt slechts 35 kilo en kan lasten verplaatsen van maximaal 20 kilo in bijvoorbeeld een geautomatiseerd kleingoed magazijn.

CeMAT must see: 3D geprinte shuttle van Fraunhofer

Vlak voor het begin van de CeMAT is de shuttle in het Fraunhofer instituut uit een speciale 3D-laserprinter ‘gerold’. Bij de start van de beurs maandag was de 3D Rack Racer nog in actie te zien in een shuttlemagazijn testopstelling die BITO heeft ingericht voor Fraunhofer. Technisch malheur aan een van de rupsbanden zorgt ervoor dat de Rack Racer de rest van de week niet meer in actie komt.

Geen lift nodig voor gangwissel

Laat onverlet dat de aluminium uitvoering van deze prototype shuttle wel kan worden bewonderd op de stand van Fraunhofer (hal 27, j14). Het bijzondere aan de Rack Racer ten opzichte van conventionele shuttles is dat het voertuig niet alleen horizontaal maar ook, dankzij zijn opmerkelijke twee rupsbandensystemen, diagonaal door een gang de hoogte in kan ‘kruipen’ en van gang kan wisselen zonder gebruik te maken van een lift. Fraunhofer ziet deze prototype shuttle als een gunstig alternatief voor bestaande oplossingen zoals shuttle lift systemen.

Inpasbaar in bestaande systemen

Daarbij heeft de Rack Racer als voordeel dat het relatief eenvoudig inpasbaar is in bestaande magazijnsystemen. Bovendien heeft deze shuttle als grote voordeel dat er zoals gezegd geen lift meer nodig is bij een gangwissel. Bij conventionele shuttlesystemen is de inzet van een lift wel noodzakelijk.

Door het wegvallen van de lift is het volgens Fraunhofer met de Rack Racer eenvoudiger om een magazijnsysteem aan te passen en bovendien is het aantal in te zetten voertuigen lineair opschaalbaar.

Kleine seriematige productie

Ondanks dat de 3D geprinte uitvoering van de Rack Racer niet rijdt deze week, zien de wetenschappers veel potentie in deze prototype shuttle in. Het printen van de onderdelen van deze shuttle is kostentechnisch gezien interessant mits het gaat om kleine seriematige productie.

Reageer op dit artikel