nieuws

‘Nieuw werkpaard voor opkomende industrielanden

Warehousing

Al twintig jaar is de trend in heftruckland van diesel/LPG-motor naar elektrische aandrijving. Maar nu vooral de Chinese markt steeds meer trucks afneemt, is de aloude ‘verbrander’ een belangrijk wapen in de wereldwijde concurrentie.

‘Nieuw werkpaard voor opkomende industrielanden

Jungheinrich haalde de Europese vakpers naar München om nieuwe heftrucks te presenteren, die vooral in de markten buiten West-Europa moeten zorgen voor meer marktaandeel. Hans-Georg Frey (CEO) liet zien, dat de wereldwijde heftruckmarkt sinds 2007 is gegroeid met zo’n 50.000 eenheden naar ruim een 1 miljoen nieuwe trucks per jaar. Dat is een beperkte groei, die ook nog eens in zijn geheel voor rekening komt van de Aziatische markt en met name China. De Europese markt ligt zo’n 100.000 stuks lager dan in 2007. Azië bijna 150.000 eenheden hoger.

Gemaakt in Europa voor de hele wereld

In China – en dat geldt ook voor de rest van de ‘emerging markets’ – is de eenvoudige diesel/LPG heftruck dominant aanwezig in de distributiecentra en fabrieken (overigens ook binnen de vier muren van het pand). Heel voorzichtig verschuift de trend naar elektrisch en dan vooral naar magazijntrucks, voorspelt Frey. “De grootste hobbel zit in de benodigde infrastructuur met laadstations en batterijwisselsystemen. Dat is elders in de wereld allemaal niet zo standaard voorhanden als bij ons.”
Vandaar dat Jungheinrich nu meer dan ooit wil inzetten op het veroveren van de verbrandingsmarkt met een heftruck die in Europa wordt gemaakt. Dat is ambitieus. Frey verwacht niet de concurrentie met goedkope Aziatische merken aan te kunnen. Wel wil hij hetzelfde aanbieden als de andere grote wereldspelers, zoals Toyota, Linde en Hyster/Yale. Met de nieuwe series DFG/TFG 316-320 en DFG/TFG 425-435 zou dat moeten lukken.

Onder alle omstandigheden inzetbaar

Universeel inzetbaar, krachtig, robuust, betrouwbaar, hoge prestatie, weinig verbruik. Daarmee moeten de nieuwe trucks zich een positie zien te verwerven. Maar toch ook vooral eenvoudig in gebruik en natuurlijk goedkoper dan de andere verbrandingstrucks in het Jungheinrich programma, heftrucks die voorzien zijn van een hydrostatische aandrijving. Hydrostaten zijn eigenlijk alleen in Europa populair. Elders in de wereld hebben de hydrodynamische trucks (automatische overbrenging met koppelomvormer) het voor het zeggen.
Voor zowel de diesel- als de LPG-uitvoering koopt Jungheinrich industriemotoren van Kubota in (geen Volkswagen meer zoals bij de hydrostaat), een motor die zich al de ruwe wereld van de grondverzetmachines heeft bewezen. Zowel in een tropische omgeving als in de vrieskou blijft de motor zijn werk doen. Het brandstofverbruik ligt 9 procent lager dan bij het voorgaande model bij een gelijkgebleven prestatie van maximaal 74 cycli per uur.

Uitgerust met bekende bedieningshendels

Opvallend is daarnaast de nieuw ontworpen mast met ruim zicht op de vorkpunten, een mooie brede opstap en redelijk veel beenruimte. Standaard heeft de truck een elektrische parkeerrem, waarmee de gebruikelijk hendel is verdwenen.
Voor de bediening krijgt de chauffeur drie of vier hendels voorgeschoteld, zij het moderner vormgegeven dan heftrucks in deze categorie doorgaans laten zien. De bediening is behoorlijk precies en plezierig. Hoewel Jungheinrich ook een nieuw duo-pilot bediening introduceert zijn deze heftruckmodellen alleen met hendels verkrijgbaar. Een documentklem ontbreekt niet en dat is maar goed ook in niet papierloze processen, maar ook voor een barcodescanner is een prima opbergbakje beschikbaar.

Reageer op dit artikel