nieuws

Heftruckfabrikanten melden meer optimisme

Warehousing

Nu de jaarcijfers over 2013 langzamerhand op tafel komen, lijkt de wereldwijde heftruckmarkt voorzichtig op te krabbelen. Kion maakte deze week de voorlopige resultaten bekend en heeft een sterk laatste kwartaal gedraaid.

Heftruckfabrikanten melden meer optimisme

Over het gehele jaar genomen bleef de omzet wat achter bij het jaar daarvoor. Maar met een sterk laatste kwartaal wist Kion toch nog een positieve draai te geven aan 2013. Kion is het concern, waartoe de heftruckmerken Linde, Still en Baoli behoren.

Eindspurt in het laatste kwartaal

De groei in aantallen afgeleverde trucks bedroeg 7 procent tot ruim 1 miljoen eenheden. Een kwart daarvan wordt afgezet in West-Europa, dat qua groei beduidend lager lag op 0,3 procent. Toch liet het laatste kwartaal wel een enorme eindspurt zien van 10 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het grootste deel van de groei vonden de Kion merken in China en in de Verenigde Staten.
De jaaromzet van net onder 4,5 miljard euro stond wat onder druk door onder andere valutaschommelingen. Het bedrijfsresultaat ging in opwaartse richting met 2 procent met dank aan diverse kostenbesparingen en door het bereiken van een acceptabel prijsniveau, in de ogen van de concernleiding. Wat het winstmarge betreft was 2013 zelfs een heus all time high record jaar met 9,3 procent.

‘Business model is robuust gebleken’

Belangrijk is het groeipotentieel in opkomende economieën. Oost-Europa, Zuid-Amerika en China lieten gezamenlijk een stijging van 35 procent in verkoop en dienstverlening van heftrucks zien. Volgens CEO Gordon Riske heeft Kion zich een goede uitgangspositie verworven in deze markten. Met nieuwe producten en diensten valt de komende tijd nog meer groei te halen. “Maar we willen ook profiteren van de economische opleving in West-Europa. Ons business model heeft aangetoond, dat we ondanks de crisis robuust genoeg zijn om stand te houden.”

Zelfde beeld bij Jungheinrich

Komende maand geeft ook Jungheinrich meer inzicht in de jaarcijfers. De belofte is al gedaan, dat de fabrikant minimaal hetzelfde bedrijfsresultaat wil laten zien als over 2012. Ook Jungheinrich profiteert van opkomende markten. De focus ligt daarbij vooral op China, voor de hele regio komt een centraal hub in Singapore. Onlangs introduceerde het bedrijf met het oog op de wereldwijde markt een serie verbrandingsheftrucks om vooral in markten als China een concurrerend product neer te zetten.

Reageer op dit artikel