nieuws

Inzetbaarheid omhoog bij Toyota Traigo

Warehousing

Met een nieuwe 80 volts vierwiel elektrische vorkheftruck meldt Toyota zich krachtiger dan ooit in het segment waar een hoge productiviteit wordt gevraagd. De Traigo80 houdt bovendien het energieverbruik een stuk lager.

Inzetbaarheid omhoog bij Toyota Traigo

Twintig procent is de mogelijke besparing op energie ten opzichte van het vorige model (de 7FBMF), die overigens dit jaar nog gewoon gekocht kan worden. Die besparing realiseert de nieuwe 8FBMF door een compleet ander ontwerp van de aandrijfunit. De motor (die voor zowel rijden als heffen zorgt) en de hydraulische componenten zijn verplaatst van de achterkant van de truck naar de voorkant. Dat wil zeggen dichter bij de plek waar de mechanische overbrenging te vinden is. Dus zijn de leidingen korter en de verliezen onderweg minder groot. Het voorgaande model is inmiddels een jaar of twaalf op de markt. In die periode is op het gebied van aandrijfcomponenten en controllers veel verbeterd. Ook dat draagt bij aan een afname van het energieverbruik. Koelen met behulp van een ventilator is bijvoorbeeld niet meer nodig.

Snelle en wendbare vorkheftrucks

De lage verbruikscijfers doen niets af aan de prestaties. Integendeel. De Italiaanse fabriek in Bologna levert een truck af, die in productiviteit – volgens VDI-testnormen – de concurrentie het nakijken geeft. De rijsnelheid is opgevoerd van 17 naar 20 km per uur. Het 25,5 kW motorvermogen realiseert een hefsnelheid van maximaal 0,63 m/s. Verder moet de compacte bouwstijl – 2.140 mm zonder vorken – zorgen voor een wendbare machine, waarmee de productiviteit verder kan stijgen. Zeker 15 procent meer pallets per uur dan vergelijkbare heftrucks, aldus Toyota op basis van testgegevens.

Meerdere modellen ook voor buiten

Daarnaast is veiligheid een belangrijk issue. Standaard zijn alle trucks voorzien het bekende SAS pakket voor stabiliteit. Daar bovenop zijn diverse opties beschikbaar, zoals snelheidsbeperking in bochten en bij geheven last. Ook aan het zicht rondom hebben de ontwerpers opnieuw aandacht besteed.

De nieuwe Traigo80 is beschikbaar in 6 modellen, gebaseerd op 3 chassisvarianten, waarvan 2 als compact model zijn uitgevoerd. Hefcapaciteiten lopen van 2.0 naar 3.5 ton. Omdat elektrische trucks ter vervanging van diesel/LPG steeds vaker ook buiten bedrijfspanden te vinden zijn, heeft Toyota een aantal cabinevarianten ter beschikking.

Meer info bij Toyota Material Handling Nederland

Reageer op dit artikel