nieuws

Diepvriesmagazijn Mercadona krijgt OPM van Witron

Warehousing

De grootste Spaanse supermarktketen Mercadona kiest in zijn nieuwe diepvriesmagazijn in Abrera bij Barcelona voor de Order Picking Machinery (OPM)-technologie van hoofdaannemer Witron. Het is inmiddels het vierde magazijn van de Spaanse retailer waar gebruik wordt gemaakt van orderpicktechnologieën van de Duitse system integrator.

Diepvriesmagazijn Mercadona krijgt OPM van Witron

Vanuit het 7.500 vierkante meter grote complex, dat 180 Mercadona-filialen in de Spaanse regio Catalonië dagelijks van diepvriesproducten voorziet, worden op een piekdag dankzij OPM voortaan tot wel vijftigduizend artikelen geheel automatisch en volgens de individuele eigenschappen van de desbetreffende winkel verzameld. Het gaat hierbij om orderpicken op bijvoorbeeld winkelindeling of tot op schapniveau volgens een schappenplan.

Zes COM-installaties

Vanaf juni volgend jaar verzamelen in totaal zes volautomatische Case Order Machines (COM) van Witron bij min 23 graden Celsius producten als vlees, vis, kant-en-klaargerechten, pizza, brood of zeevruchten uit een diepvriesassortiment van 350 verschillende artikelen. Verder zijn in de nieuwbouw onder andere een palletmagazijn van vier gangen met vijfduizend palletlocaties en een traymagazijn met twaalf gangen met vijftigduizend plaatsen ruimtebesparend geïntegreerd.

Samenwerking van tien jaar

Met de ingebruikname van de vestiging vieren Mercadona en Witron hun inmiddels tien jaar durende samenwerking. Voor de supermarktketen heeft de Duitse system integrator in deze periode logistieke centra ingericht bij Madrid, Valencia en León. Mercadona heeft 117 COM-machines in gebruik, die in totaal op een piekdag bijna een miljoen artikelen verzamelen.

Omzet van 19 miljard euro

Supermarktketen Mercadona heeft 74.000 medewerkers in dienst, exploiteert 1.411 filialen en geldt op dit moment als een van de snelst groeiende ondernemingen in Spanje. In 2012 behaalde het familiebedrijf met hoofdkantoor in Valencia een omzet van iets meer dan negentien miljard euro. Het marktaandeel van de Spaanse levensmiddeldetailhandel bedraagt circa 23 procent.

Lees ook:
Mercadona: “Madrid is onze logistieke kathedraal”
ATS verzamelt volautomatisch bakken en kratten

Reageer op dit artikel