nieuws

Tweedehands geeft heftruckproductie extra duwtje

Warehousing

Jungheinrich gaat de fabriek in Dresden opnieuw sterk uitbreiden voor het opknappen van tweedehands heftrucks. Na een ingrijpende verbouwing rollen daar over een paar jaar 8.000 heftrucks jaarlijks uit de poort – z.g.a.n. (zo goed als nieuw). De Duitse en Nederlandse vakpers keek alvast rond.

Tweedehands geeft heftruckproductie extra duwtje

De Europese heftruckmarkt (wat betreft productievolume nieuwe trucks) herstelt beter dan verwacht van de economische dreun in 2008 – 2009. Voor de zekerheid hebben sommige fabrikanten serieus werk gemaakt van het repareren en opnieuw in de markt zetten van deels versleten en vaak stevig gebutste voertuigen. Jungheinrich opende in 2006 al een speciale fabriek hiervoor. Vorig jaar werd de maximale capaciteit van 4.500 stuks gerealiseerd. In 2015 moet een sterk vernieuwde fabriek verrijzen op dezelfde locatie. De verbouwing levert een ruimtewinst op van 4.000 vierkante meter. Inmiddels zijn al maatregelen genomen om de productiecapaciteit maximaal te benutten.

Aandeel ‘gebruikt’ neem toe

Ronald Ohlrogge is verantwoordelijk voor dit deel van de business bij Jungheinrich. Algemene marktcijfers over de verkoop van gebruikte heftrucks heeft hij niet. De fabrikanten schatten zelf in, dat op jaarbasis minimaal net zoveel gebruikte als nieuwe heftrucks bij een klant worden afgeleverd. In Europa gaat het dan om ongeveer 310.000 trucks met een elektrische of diesel/LPG aandrijving. Volgens Ohlrogge bracht Jungheinrich vorig jaar wereldwijd in totaal 26.000 gebruikte heftrucks naar een nieuwe afnemer. Een belangrijk deel daarvan komt uit de huurvloot van in totaal 32.000 machines. Behalve in Klipphausen bij Dresden bouwt Jungheinrich ook in China en Brazilië aan een reparatiebedrijf voor tweedehands heftrucks.

De stroom ‘gebruikt’ zal steeds meer aandeel krijgen in het totale volume van verkochte trucks. Een tweede leven is al redelijk standaard geworden voor een heftruck, waar geen extreme dingen mee zijn gebeurd. Ohlrogge spreekt zelfs over een derde leven, dat over tien jaar voor een deel van bestaande heftruckpopulatie zomaar realiteit kan zijn.

Zestig procent van de aanschafprijs

“Gebruikte heftrucks is niet meer alleen voor klanten, die zich geen nieuw exemplaar kunnen veroorloven”, meent Ohlrogge. “Zelfs onze top A-klanten hebben in hun mix van heftrucks een aandeel gebruikt opgenomen voor bijvoorbeeld minder intensief gebruik. Zo zien we het graag: truckkeuze op basis van de verlangde inzet. Gebruikte trucks kunnen nog jarenlang mee en zijn in aanschaf een stuk gunstiger.” Gemiddeld genomen berekent Jungheinrich 60 procent van de nieuwprijs voor een truck, die in Dresden uitgebreid onder handen is genomen – dat zijn de vier sterren tweedehandstrucks, ook wel de zogenaamde ‘Jungstars’.

‘Nummer 1 zijn in after sales markt’

Jungheinrich wil voor dit en komend jaar diverse investeringen afronden en in uitvoering brengen. Behalve de uitbreiding in Dresden wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan een nieuw centraal magazijn voor de Europese onderdelenvoorziening. Volgens CEO Helmut Limberg start de oplevering van het nieuwe pand, in de buurt van Hamburg, vanaf mei dit jaar. Ook de fabriek in Moosburg, waar vooral magazijntrucks en hoogbouwtrucks worden gemaakt, ondergaat een belangrijke verbouwing om de productiecapaciteit op te hogen.

Limburg gaat er van uit dat in 2013 de positieve sentimenten in de Europese markt het gaat winnen van de negatieve geluiden. In dat geval is een klein omzetplusje na het stabilisatiejaar 2012 zeker mogelijk. “Onze ambitie is om wereldwijd nummer 1 te worden in de after sales markt. Tot nu toe zat onze infrastructuur ons een beetje in de weg. Maar met een nieuw onderdelencentrum en een verbouwde fabriek voor gebruikte trucks kunnen we die ambitie gaan waar maken.”

Lees ook: Jungheinrich bouwt nieuwe fabriek

Reageer op dit artikel