nieuws

De stoere kant van Still

Warehousing

Een presentatie van Still is nooit zomaar een dingetje. Deze week was de verzamelde Europese vakpers getuige van de introductie van de RX 70 verbrandingsheftrucks met hefvermogens boven de 4 ton. De fabrikant gaf in Hamburg vol gas.

De stoere kant van Still

Vol gas is overigens niet in letterlijke zin het beeld, dat Still wil uitdragen. Integendeel, een groot deel van de inhoudelijke presentatie ging juist over de milieuwinst van hybride aandrijfsystemen en andere maatregelen, die moeten zorgen voor minder CO2-uitstoot. “Onze afnemers willen niet langer alleen maar sneller en hoger. Ze zijn geïnteresseerd in een lange levensduur en lage verbruiks- en onderhoudskosten”, zei Bert-Jan Knoef, de hoogste baas van Still en afkomstig uit Nederland.

Voorop lopen in elk opzicht

Dat gezegd hebbende kwam er toch een stoere truck op het podium, na een al even imposante en zorgvuldig opgebouwde show. Een reusachtige verschijning nam de dolende gelukzoeker op heftruckgebied bij de hand om samen op weg te gaan naar een mooie, nieuwe toekomst. ‘Touch the Future’ was dit keer de samenvattende kreet, opgediend in een zee van licht, muziek en beweging. Knoef voegde daar ‘one step ahead’ aan toe. Daarbij doelde hij op zowel presentatie als productinnovatie. “Het hele plaatje moet passen. Dus geen langdradige verhalen, maar een krachtige boodschap met een onmiskenbare claim, dat we voorop lopen in deze industrie.”

Twintig procent op termijn hybride

Voor Still is voorop lopen op dit moment vooral inzetten op hybride heftrucks. Meerdere heftruckleveranciers werken daar aan, maar Still heeft al trucks bij klanten staan om te bewijzen dat het concept werkt. Technologisch gezien kijken zelfs autofabrikanten inmiddels naar wat er bij Still gebeurt.De nieuwe RX 70 – in de modellen 40/50 en 60/80 – zijn wel vast voorbereid, maar nog niet in hybride uitvoering leverbaar. Dat komt op het moment, dat de markt serieus belangstelling toont. Volgens Knoef kost het ombouwen naar een hybride per model toch nog veel ontwikkelingscapaciteit. Maar hybride is in zijn ogen een niet meer weg te denken concept. Op termijn zal zeker twintig procent van het weg te zetten volume in verschillende heftruckmodellen als hybride voertuig worden afgeleverd, meent Knoef.

Nieuwe trucks als afronding RX 70 serie

Wat de nieuwe ‘grote jongens’ betreft in het Still assortiment, is er meer sprake van een afronding dan van een nieuw begin. De R 70 serie is nu in zijn geheel vervangen door de RX 70. De modellen van 4 tot 8 ton hefcapaciteit zijn de laatste in de rij.

Een paar karakteristieken:

– Emissie volgens Europese normen op niveau IIIb

– Reductie van fijnstofdeeltjes tot 97 procent

– Smalle bouw van 1,6 meter breed (RX 70-60)

– Cabine links van het midden geplaatst voor meer zicht

– Verbeterde schokabsorptie en ergonomische aspecten

 

Meer info: www.still.nl

Lees ook: Still wint Ecodesign prijs

Reageer op dit artikel