nieuws

Siemens stapt uit material handling

Warehousing

Het Duitse technologieconcern Siemens heeft zijn bagageafhandeling- en post- en pakketsorteersystemen divisie in de verkoop gezet. Siemens, dat jarenlang wereldwijd marktleider was in material handling systemen, vindt dat dit bedrijfsonderdeel onvoldoende synergie heeft met de vier kernactiviteiten van het concern op het gebied van energie, zorg, industrie en infrastructuur en steden. In 2006 verkocht Siemens ook al material handling dochter Dematic aan de investeringsmaatschappij Triton.

Siemens stapt uit material handling

Ondanks de goede marktcondities, het innovatieve vermogen en goede winstcijfers stelt Siemens vorige week woensdag dat zijn logistieke activiteiten op het gebied van bagageafhandeling en post –en pakketsorteersystemen en de daarbij behorende IT-systemen beter tot hun recht komen bij een nieuwe eigenaar.

Onvoldoende synergie
Wat ook meespeelt bij de aangekondigde verkoop is het argument van de Siemens directie dat dit bedrijfsonderdeel door de hoge mate van mechanisering en focus op systeem integratie ‘onvoldoende synergie heeft met andere Siemens divisies’.
Bij de bewuste Siemens divisie ‘Logistics and Airport Solutions’ werken wereldwijd rond de 3.600 mensen. In Duitsland heeft dit bedrijfsonderdeel vestigingen in Berlijn, Brunswick, Düsseldorf, Konstanz (hoofdkantoor), Neurenberg en Frankfurt. De gemiddelde omzet bedraagt rond de 900 miljoen euro.

Groei in pakketsorteerinstallaties
Volgens Siemens maakt, zo blijkt ook uit recente grote projecten, de divisie Logistics and Airport Solutions vooral een grote groei door in de productie van systemen op het gebied van pakketsorteren en bagageafhandeling.

Duurzame groei
Het Duitse technologieconcern zegt dat het nu op zoek is naar een overnamekandidaat die ‘wil investeren in logistieke divisie en meer synergie heeft met bedrijfsonderdelen van een potentiële overnamekandidaat met daaraan gekoppeld de kans om duurzaam te groeien’. Siemens wilde niet bekendmaken of de voorgenomen verkoop arbeidsplaatsen gaat kosten.
De website van de krant Südkurier meldt echter dat er als gevolg van de voorgenomen verkoop banen op de tocht staan bij de hoofdvestiging in Konstanz, waar 900 mensen werkzaam zijn

Snijden in kosten
De aangekondigde verkoop maakt naar alle waarschijnlijkheid niet alleen onderdeel uit van het voornemen van Siemens om zich meer te richten op zijn vier kernactiviteiten, maar ook om dieper te snijden in de kosten. Het technologiebedrijf wil, zo werd begin november aangekondigd, tot en met 2014 de kosten met zes miljard euro verlagen en daarmee de teruglopende winstgevendheid een halt toeroepen. De winst van Siemens zakte in het afgelopen boekjaar met 27 procent tot 4,6 miljard euro.

Voorheen marktleider
In 2006 stootte Siemens, dat toen nog wereldwijd marktleider was in material handling systemen, overigens ook al een logistiek onderdeel af namelijk Logistics & Assembly, waarvan dochter Dematic het belangrijkste onderdeel was. Alle aandelen van Dematic kwamen in dat jaar in handen van het investeringsfonds Triton en het zittende management.
De overgebleven activiteiten op het gebied van postsorteersystemen en bagageafhandelingsystemen werden door het technologieconcern uiteindelijk ondergebracht in Logistics and Airport Solutions, de divisie die nu dus in de etalage staat.

Ranking Materials Handling
Het voormalige Siemens onderdeel, Dematic in Offenbach, is volgens het Amerikaanse vakblad Modern Materials Handling met een omzet van 1,3 miljard dollar in 2011 inmiddels wereldwijd de op drie na grootste material handling leverancier achter SSI Schäfer en marktleider Daikufu.
Na de verkoop van Dematic in zes jaar geleden verdween Siemens overigens ook uit de jaarlijkse top 20 van grootste material handling leveranciers van Modern Materials Handling.

Reageer op dit artikel