nieuws

AutoStore-systeem heeft eerste gebruiker in Benelux

Warehousing

Magazijninrichter Lalesse Europe heeft eind vorige maand het allereerste AutoStore-systeem in de Benelux overgedragen aan sportkledingmerk Patrick uit het Belgische Oudenaarde. Het bedrijf zet dit compacte opslag- en orderpicksysteem in voor itempicking. Begin volgend jaar zal Patrick AutoStore volledig inzetten voor de distributie van sportwinkels in heel Europa.

AutoStore-systeem heeft eerste gebruiker in Benelux

Het systeem bij Patrick telt ruim 45.000 kunststof bakken, waarin 6.000 verschillende kledingstukken en sportaccessoires komen te liggen. AutoStore is een opslag- en orderpicksysteem van het Noorse Hatteland Logistics. Het bestaat uit een kubusvormig raamwerk, waarin kunststof bakken op elkaar en nagenoeg zonder tussenruimte naast elkaar worden geplaatst. Over het raamwerk rijden robots die de bakken uit het raamwerk tillen en naar de orderpickstations brengen.

Acht robots voor in- en uitslag
Het AutoStore-systeem in het magazijn van Patrick in Oudenaarde bestaat uit een raamwerk met een hoogte van 6,5 meter en telt 3.100 cellen. In elke cel is plek voor een stapel van zestien kunststof bakken, 45.378 stuks in totaal. In eerste instantie gaan acht robots de in- en uitslag van de bakken verzorgen.

Veel artikelen op een klein oppervlak
De zoektocht van Patrick naar een geschikt opslag- en orderpicksysteem heeft flink wat jaren in beslag genomen. “Wij waren al op zoek nog voor de overname van Patrick in 2008”, vertelt chief operating officer Wouter Degroote van Cortina, de schoenenleverancier waarvan het sportmerk nu onderdeel uitmaakt. “Twee moeilijke overwegingen waren bepalend voor onze zoektocht. Het moest een verantwoorde investering zijn en het systeem moest passen in ons 7,5 meter hoge pand. We vonden alleen maar suboptimale oplossingen totdat we mei vorig jaar tijdens de CeMAT in Hannover AutoStore ontdekten.”

Oud pickproces was inefficiënt
Tot nu toe pickte Patrick de artikelen rechtstreeks vanaf pallets in een conventioneel warehouse met palletstellingen. Een inefficiënt proces, dat ertoe leidde dat orderpickers op piekdagen soms 22 kilometer moesten afleggen. “Het assortiment van Patrick omvat 6.000 verschillende artikelen, 1,5 miljoen stuks in totaal, waarvan een derde extreme langzaamlopers zijn die nu nog veel ruimte innemen. “Met AutoStore kunnen we veel artikelen op een klein oppervlak kwijt”, aldus Degroote.

Bakken staan op supervlakke vloer
De installatie van het systeem startte in april met het gieten van een nieuwe vloer, die supervlak moet zijn omdat de stapels kunststof bakken direct op de vloer staan. In juni startte Lalesse Europe met het monteren van het raamwerk, dat zo’n zes weken vergde. Vervolgens duurde het vier weken voordat de acht robots alle meer dan 45.000 bakken op hun plek hadden gezet. Na uitgebreide testprocedures volgde eind september de overdracht aan Patrick.

1.600 picks per uur
Het systeem is berekend op een capaciteit van 270 picks picks per uur voor de drie orderpickstations samen. De eerste testen hebben laten zien dat deze capaciteit ruimschoots wordt overtroffen. “Het voordeel van dit systeem is de flexibiliteit. De drie orderpickstations stellen ons in staat op te schalen tot maximaal 1.600 picks per uur. We kunnen daarnaast extra robots inzetten en orderpickstations creëren als de groei van de markt daarom vraagt”, aldus Degroote.

Ingebruikname stap voor stap
Het sportkledingmerk gaat de komende drie maanden gebruiken om de wisselwerking van AutoStore met het eigen warehouse management systeem nog eens goed te testen en de medewerkers te trainen. Vanaf januari volgend jaar wordt het systeem gevuld en stap voor stap in gebruik genomen.

Dertig AutoStore-systemen wereldwijd
Als alles volgens schema verloopt, heeft producent Hatteland Logistics aan het eind van dit jaar wereldwijd meer dan dertig AutoStore-systemen gerealiseerd. Salesengineer en projectleider Johan Kuijs van Hatteland Logistics heeft dus nu vergelijkingsmateriaal. “Dit project behoort wat aantal robots betreft tot de kleinere projecten, maar wat aantal bakken betreft juist tot één van de grootste. De implementatie is prima verlopen. Het systeem draait uitstekend”, vertelt Kuijs.

Lalesse Europe tevreden
Ook Lalesse Europe kijkt positief terug op het project. “Wij zijn in 2010 gestart met de verkoop van dit systeem in de Benelux. Dan geeft het een goed gevoel om nog geen twee jaar later de robots probleemloos over het raamwerk van ons eerste systeem te zien rijden. Dit eerste project is voorspoedig verlopen”, vertelt Rob Pauls, sales en service manager van Lalesse Europe.

Reageer op dit artikel