nieuws

Sligro stapt over op palletpool FHG

Warehousing

De Faber Halbertsma Group (FHG) is er in geslaagd om een grote retailer te strikken voor het palletpooling systeem van IPP Logipal. Sligro is met ingang van vandaag toegetreden tot dit systeem, waarmee twee transportstromen van ladingdragers worden voorzien.

Sligro stapt over op palletpool FHG
Sligro Faber Halbertsma FHG

Sligro stapt over van Chep naar FHG. Het bedrijf is niet de eerste klant in de retailsector, maar tot nu toe wel één van de grootste in dit segment voor de palletpoolorganisatie, die veel klanten heeft in de elektronicasector, recycling en foodsector. De twee goederenstromen die voortaan op de ‘roodbruine’ pallets verplaatst gaan worden zijn:

 

  • Gecontaineriseerde importstroom naar het dc van Sligro in Veghel
  • Transport vanuit het dc naar de groothandelsvestigingen in het land

 

Onder de naam Sligro opereren zowel een groothandelsbedrijf als een retailbedrijf met directe verkooppunten.

 

Retailbedrijven geven voorkeur aan poolpallets

Voor FHG is de Sligro een flinke steun in de rug om binnen de levensmiddelensector voet aan de grond te krijgen. Het bedrijf, de tweede palletpoolorganisatie na de ‘blauwe’ concurrent, timmert hard aan de weg met dochteronderneming IPP Logipal, dat het poolsysteem in de markt zet.

"Palletpooling is enorm terrein aan het winnen", zegt marketing manager Ruud Schrama (foto). "Binnen de levensmiddelensector lukt dat echter alleen als de retailbedrijven een poolsysteem omarmen. Pas dan gaan ook de producenten daartoe over."

Hij noemt het voorbeeld van Makro, die vorig jaar zomer alle leveranciers opriep gebruik te gaan maken van poolpallets en aangaf niet meer zorg te willen dragen voor het omruilen van afgeleverde europallets. Niet meedoen aan een poolsysteem maakt het steeds lastiger om pallets terug te krijgen en dat betekent een flinke schadepost. Diverse logistieke organisaties hebben apart mensen in dienst om hun eigendommen weer in bezit te krijgen.

 

Goederenstromen in kaart brengen

Dat Sligro voor FHG koos is volgens Schrama vooral toe te wijzen aan de persoonlijke benadering en het klantgericht meedenken. Zo heeft FHG de goederenstromen nauwkeurig in kaart gebracht en gekeken welke oplossing de beste was. Verder zijn er naast het contract soepele afspraken gemaakt over additionele kosten, die te maken hebben met bijvoorbeeld op een later tijdstip informeren over de locatie en het moment van afleveren.

Reageer op dit artikel