nieuws

‘Netwerkdichtheid is bepalende factor in kostenbesparing retail

Warehousing

Hoogleraar Ton de Kok van TU Eindhoven rekent tijdens de ontbijtsessie bij Dinalog op donderdag 12 januari een aantal besparingsmogelijkheden voor in de FMCG-retail sector. Naar schatting zit in het stukje keten van supermarkten, van distributiecentrum naar winkel, per week 5,7 miljoen aan transportkosten. “Er zijn legio scenario’s door te rekenen waar 1 procent kostenbesparing haalbaar is.”

‘Netwerkdichtheid is bepalende factor in kostenbesparing retail
Netwerkdichtheid is bepalende factor in kostenbesparing retail

Ton de Kok doet een poging om de 25 deelnemers van de Dinalogsessie te overtuigen van de mogelijkheden om geld te besparen door de logistiek in de FMCG-retailketen anders te organiseren.  Vracht vinden om ‘betaald’ terug te rijden of andere manieren vinden voor retourlading buiten het retailnetwerk om, noemt hij als mogelijkheid.

 

Ook kunnen verladers en logistiek dienstverleners zelf slimme ladingcombinaties en een dichter netwerk maken, naar het voorbeeld van Nabuurs en Heinz. Of verticaal samenwerken door beleveringstijden af te stemmen. De Kok geen ook zijn visie op hoe goederen uit dezelfde category kunnen worden opgeslagen op één locatie in een zogenoemd category dc. "De netwerkdichtheid en snel aan- en afrijden naar de eerste bestemming is een grote factor in de te realiseren kostenbesparingen", concludeert De Kok.

 

Validatie

De hoogleraar heeft eerdere onderzoeksresultaten van Carlos Daganzo van de Universiteit van Berkeley in de Verenigde Staten en van de vorig jaar overleden hoogleraar Piet van der Vlist uit het proefschrift ‘Synchronizing the Retail Supply Chain‘ geëxtrapoleerd met behulp van validatiemateriaal van software ontwikkelaar Ortec.

 

Het Dinalog 4C4More-project, waar De Kok de kartrekker van is, richt zich op samenwerking in de FMCG-waardeketen. De Kok, die het jammer vindt dat er geen enkele retailer in de zaal zit bij Dinalog, hoopt dat steeds meer bedrijven gaan inzien dat er geld te verdienen valt door de logistiek slimmer te organiseren. "De techniek en de tools zijn er, nu alleen de bedrijven nog."

 

Reageer op dit artikel