nieuws

Makita mechaniseert en verbetert verpakkingsproces

Warehousing

Gereedschappenfabrikant Makita heeft in zijn distributiecentrum in Eindhoven een nieuw rollenbaansysteem geïnstalleerd. De rollenbanen verzorgen de aan- en afvoer van pakketten aan de krimptunnel op de inpakafdeling. Met dit systeem is de productiviteit aan de vier paktafels gestegen en het aantal fouten gedaald.

Makita mechaniseert en verbetert verpakkingsproces
Makita

Frans Gielen, de logistiek manager van Makita Nederland is tevreden met de prestaties van het nieuwe systeem dat is geleverd door MAAS Internal LogistiX. "Onze mensen hoeven de pakketten niet langer handmatig in te voeren. Ook de loopafstanden richting de afvoerbanen zijn een stuk korter, wat de productiviteit eveneens ten goede komt. Ook het aantal fouten is afgenomen. Na het passeren van de krimptunnel gaan verpakkingen nog meer op elkaar lijken. De kans bestaat dat een inpakker de verkeerde doos van de afvoerbaan pakt en dus het verkeerde verzendlabel erop plakt. Die kans is met dit nieuwe systeem gehalveerd."

 

Beschermen

Vanuit het nog maar twee jaar oude distributiecentrum in Eindhoven verstuurt gereedschappenfabrikant Makita dagelijks 600 tot 700 pakketten naar afnemers in heel Nederland. Meer dan een derde van al deze pakketten gaat door een krimptunnel voordat ze op transport gaan. "Dat betreft voornamelijk gereedschappen in fotoverpakkingen, of in koffers. Die willen we extra beschermen", verklaart Gielen.

 

Werking

MAAS heeft voor de krimptunnel een nieuwe rollenbaan geplaatst. Deze rollenbaan bestaat uit acht afzonderlijk aangedreven secties, waardoor de hele baan als buffer kan worden gebruikt. De vier paktafels zijn twee aan twee aan weerszijden van de aanvoerbaan geplaatst. Bijzonder is dat de aanvoerbaan onthoudt welk pakket van welke paktafel komt. Daarvoor zijn tussen de paktafels en de aanvoerbaan fotocellen geplaatst, die detecteren wanneer een pakket van de paktafel op de baan wordt geplaatst. Het besturingssysteem onthoudt vervolgens in welke volgorde de pakketten aan de krimptunnel worden aangeboden.

 

Links- of rechtsaf

De nieuwe afvoerbaan bestaat uit twee delen: een rollenbaan met een bocht naar links en een rollenbaan met een bocht naar rechts die de pakketten weer terugvoeren naar de paktafels links of rechts van de aanvoerbaan.  Direct na de krimptunnel is op de rechter rollenbaan een pusher gemonteerd. Als een pakket dat de krimptunnel verlaat afkomstig is van één van de paktafels links van de aanvoerbaan, duwt de pusher het pakket de linkerbaan op. Als het pakket afkomstig is van één van de twee rechtse paktafels, gaat het pakket rechtdoor over de rechterbaan. Na de bochten in de afvoerbanen zijn zwaartekrachtbanen met een lengte van vijf en zes meter gemonteerd: lang genoeg om voldoende buffercapaciteit te leveren.

Reageer op dit artikel