nieuws

Schuurman Schoenen beperkt loopwerk

Warehousing

Schuurman Schoenen heeft twee nieuwe productielijnen en een sorteerstraat in gebruik genomen. Dankzij deze mechanisering door MAAS Internal LogistiX is de ergonomie in het distributiecentrum aanzienlijk verbeterd. Naast betere werkomstandigheden worden ook minder fouten gemaakt.

Schuurman Schoenen beperkt loopwerk
Schuurman Schoenen

De zestig logistieke medewerkers van het sociale werk en- ontwikkelbedrijf Hameland moesten veel tillen, lopen en slepen met alle schoenendozen. Daarvoor moest een vriendelijker werkproces komen. Deze werd gerealiseerd met behulp van diverse systemen, die zijn ontworpen en geleverd door warehouse-inrichter MAAS Internal LogistiX. In het dc in Neede worden jaarlijks zo’n 1.200.000 paar schoenen verwerkt volgens een arbeidsintensief proces op paktafels.

 

Minder fouten

"Er werken hier mensen met lichamelijke en/of geestelijke beperkingen", stelt logistiek manager Rob Hoogeveen van Schuurman Schoenen. "In het oude proces moest iedereen lopen en sjouwen met schoenendozen. Nu kunnen mensen met fysieke beperkingen de hele dag blijven zitten. Dankzij de heftafels hoeft bovendien niemand meer te bukken. Dankzij de mechanisatie heerst er meer rust op de werkvloer en worden minder fouten gemaakt. Als de medewerkers elkaar vroeger tegenkwamen op de werkvloer, waren ze snel afgeleid. Dan gebeurde het wel eens dat de schoenen voor filiaal 3 op de rolcontainer voor filiaal 4 belandden of dat de filiaalnummers 35 en 53 werden omgewisseld."

 

 

Rollenbanen en schaarheftafels

Dankzij de mechanisatie blijven de loopafstanden nu beperkt. De pallets met schoenendozen worden nu met handpallettrucks op één van de twee rollenbanen geplaatst, die tevens dienen als bufferbanen. Aan het eind van de rollenbanen bevinden zich schaarheftafels, waarmee de pallets op elk gewenste werkhoogte kunnen worden geplaatst. Bij elke schaarheftafel worden de schoenendozen uit de omdozen gehaald en via een rollenbaan naar de productielijn gebracht. Daar worden alle schoenendozen eerst gestickerd en vervolgens met een bandtransporteur naar één van de acht werkplekken geleid. Op deze werkplekken worden de proppen papier en ander afval verwijderd, waarna de schoenendozen via een glijgoot op een tweede bandtransporteur onder de eerste belanden.

 

Sorteerstraat

Via deze afvoerbanen komen de stromen schoenendozen van de twee productielijnen weer bij elkaar en gaan ze richting de sorteerstraat. Deze sorteerstraat bestaat uit twee sorteerlijnen met elk 27 uitsorteerbanen, 54 in totaal. Tijdens een eerste voorsorteerslag worden de schoenendozen handmatig richting één van beide sorteerlijnen geleid. Vervolgens worden de dozen per sorteerlijn handmatig uitgesorteerd naar hun definitieve bestemming. Hulpmiddel is het filiaalnummer op de sticker, dat aangeeft welke doos naar welke uitsorteerbaan moet.

 

Tweede fase

In de komende tweede fase wordt het nu nog handmatige sorteerproces volledig geautomatiseerd met behulp van stationaire barcodescanners en mechanische ‘pushers’ die de schoenendozen richting de juiste uitsorteerbaan duwen. De nu geïnstalleerde sorteerstraat is al voorbereid op automatisering. Daarbij zal de implementatie van MAAS Material Flow Control (MAAS MFC) als warehouse management systeem fungeren. MAAS MFC stuurt dan niet alleen de productie- en sorteerlijnen aan, maar het complete logistieke proces inclusief inslag, opslag, orderpicking en transport richting filialen aan. "We zijn nu bezig met het bouwen van de interface tussen MAAS MFC en ons ERP-systeem Navision", vertelt Hoogeveen. De tweede fase moet zijn afgerond in juli, voordat het volgende hoogseizoen begint.

Reageer op dit artikel