nieuws

“Is LED-verlichting eigenlijk wel goed genoeg?”

Warehousing

Over meer duurzaamheid in logistiek vastgoed is het laatste woord nog niet gezegd. Logistiek dienstverleners willen wel, maar weten nog niet zo goed hoe ze komen van een grijze doos naar een groen dc. Vastgoedontwikkelaars zijn bang dat zij voor het risico opdraaien als de beloofde terugverdientijden niet worden gehaald.

“Is LED-verlichting eigenlijk wel goed genoeg?”
Flip Verwaaijen - TNT

Het gloednieuwe en zeer duurzaam gebouwde kantoorpand Entrada, langs de A58 op industrieterrein Katsbogten in Tilburg was gisteren een perfecte locatie voor de discussie onder leiding van TLN en Van der Linden Groep. Vanaf de 14de verdieping zijn de omliggende panden van de logistiek dienstverleners perfect zichtbaar. Allemaal grijs en over het algemeen weinig duurzaam.

 

“Duurzaamheid mag niets kosten”

Dat moet veranderen. Zowel vanuit de gebruikers (TNT en DHL), de vastgoedbeheerders/beleggers (HVBM, Van der Linden), als de inrichters/consultancy (Denc) is de boodschap hetzelfde: zo snel mogelijk naar meer duurzaamheid, want de verlader wil het en de oude panden verliezen sterk hun waarde.

Flip Verwaaijen (TNT Real Estate – foto) komt uit een ‘smerige’ bedrijfstak, zoals hij zelf meedeelde. Te veel CO2-uitstoot, waarvan 20 procent uit gebouwen. Hij noemde de voorbeelden van het verdeelcentrum in Veenendaal en het binnenkort op te leveren hoofdkantoor in Hoofddorp. “Kost duurzaamheid geld? Nee, want dan lukt het niet. Samen met de aannemer en de bouwbedrijven hebben we heel veel aan tafel gezeten om na te denken over duurzame oplossingen. Op alles hebben we gelet, tot tweedehands straatstenen aan toe. In de totale cost-of-ownership mag het pand geen euro duurder zijn. Helemaal gelukt is dat niet. We hebben 50.000 euro meer uitgegeven. Dat valt dan nog mee.”

 

“Kijk naar de lange termijn”

Adriaan Molenschot (HVBM) sprak ook over TCO. In zijn ogen is een duurzaam gebouwd pand al heel snel competitief met oude panden als je alle kosten (energie, service) in de berekening meeneemt. “Over een paar jaar is duurzaam net zo ingeburgerd als bijvoorbeeld ISO. Maar we moeten wel durven kijken naar langere termijnen. Vastgoedbedrijven denken in tien tot vijftien jaar. Logistiek dienstverleners zullen dat ondanks hun korte contracten toch bij hun opdrachtgevers onder ogen moeten brengen. Anders is de financiering een stuk lastiger en het kapitaalsbeslag onnodig hoog. Beleggers en banken hebben in de crisis hun lesje wel geleerd.”

 

“Niet meer nieuwbouw zonder LED”

Peter van Meerwijk (Denc) ging in op de verschillende technische aspecten. Hij liet een foto zien van een reachtruck in een mooi verlichte gang. “Hoe lang gaan we hier mee door? Een hele gang van drie meter breed en 11 meter hoog compleet verlichten om één pallet weg te zetten. Zou een koppeling met een WMS mogelijk zijn, die de verlichting in de juiste gang op de juiste plek aan zet?”

“Voor ieder nieuw logistiek pand zou LED-verlichting op z’n minst besproken moeten worden”, meende Van Meerwijk. “Ook al is nog onzeker of de kwaliteit wel goed genoeg is over een paar jaar. We hebben de oplevering van een pand zes weken uitgesteld om de laatste LED-techniek te kunnen toepassen. Binnen anderhalf of twee jaar verdien je LED terug. Maar het klopt: er zijn nog veel vragen en onbetrouwbare leveranciers. Dat blijft lastig.”

Reageer op dit artikel