nieuws

E-commerce bepaalt sorteer- en verzendmethode

Warehousing

Tijdens de open dag bij Centraal Boekhuis over het thema E-commerce en Sorteren blijkt dat online shoppen een grote vlucht neemt. Dit heeft dan ook grote invloed op het sorteerproces, dat bij het CB met een sorteerinstallatie gebeurt.

E-commerce bepaalt sorteer- en verzendmethode
Centraal Boekhuis Sorter

Vanuit Centraal Boekhuis worden jaarlijks ongeveer 70 miljoen boeken verzonden. Ongeveer 5 miljoen daarvan worden via webshops (o.a. Bol.com) verzonden naar particuliere huisadressen. De open dag is georganiseerd in nauwe samenwerking met adviesbureau Denc, sorterleverancier Distrisort en Eurogroup Consulting. Zij verzorgden de lezingen, waarbij de theorie achter E-commerce en sorteren werd belicht. Naderhand volgde een rondleiding bij Centraal Boekhuis om te ervaren hoe dit in de praktijk wordt toegepast.

 

Verschuivingen

Volgens Multichannel monitor 2010 oriënteert 41 procent van de consumenten zich  tegenwoordig eerst op internet, alvorens tot aankoop over te gaan. Ruim 22 procent doet vervolgens ook een online bestelling. Oriëntatie in de winkel scoort tegenwoordig nog maar 34 procent, maar ter plekke gaat nog wel 71 procent ter plekke tot aankoop over. Het restant met betrekking tot oriëntatie en aanschaf is verdeeld over de hekkesluiters: print (huis-aan-huis reclamefolders) en telefoon/post. Hieruit blijkt dat een kwart van de aankopen van kanaal is geswitcht. Van online naar offline vanwege de tastbaarheid van het product, aanbiedingen in de winkel, of het direct mee kunnen nemen van de artikelen. Van offline naar online vanwege het grotere overzichtelijkere assortiment, het bestel- en bezorggemak en de prijs. Daarbij ontstaan steeds meer mogelijkheden tot online bestellen en in de winkel afhalen/ruilen en vice versa. Dit heet cross-channel retailing. Het bijkomende gevolg is dat after sales en service een steeds grotere rol in het geheel spelen. Dat vereist een organisatiebrede aanpak, waarbij onder andere de (magazijn)logistiek voor fijndistributie en retouren op orde moet zijn.

 

E-Commerce

‘Bestel 10 soortgelijke artikelen voor 22.00 uur bij 10 verschillende webshops en bepaal hoe lang het duurt voor de bestelling door de koeriersdienst aan het huisadres wordt afgegeven’. Daarbij komen grote verschillen aan het licht wat betreft levertijd, verzendkosten en verpakking. Hiermee opende Willy van Vliet van Denc de ‘Open Dag E-commerce en Sorteren’ bij Centraal Boekhuis in Culemborg. Een paar zendingen arriveerden direct de volgende dag, terwijl het gros drie dagen later werd afgeleverd. Bovendien blijkt dat in 30% van de gevallen de besteller niet thuis is en de buurvrouw als tijdelijk tussenstation fungeert of dat zendingen te groot zijn om door de brievenbus te passen.

 

Sorteren

De supply chain van de sorteromgeving beperkt zich volgens Edwin van Kempen van Distrisort niet tot het sorteren alleen. Daarvoor en daarna vinden nog veel meer handelingen plaats, die allemaal hun eigen invloed op de totale efficiency van het proces hebben. De uitgangspositie van een sorter is dat een batch achtereenvolgens wordt uitgesplitst in orders, orderregels (SKU’s) en aantallen. Het gros van de E-orders betreft grote aantallen orders met minder dan 3 orderregels en dat is voor een sorter geen ideaal uitgangspunt. Om toch efficiënt op een sorter te sorteren zal eerst een onderverdeling van de SKU-groepen moeten plaatsvinden in Fast Movers, Medium Movers en Slow Movers, waarbij het Slow Movergebied bijvoorbeeld slechts 2x per dag wordt bezocht, het Medium Mover gebied bijvoorbeeld 4x per dag en het Fast Mover gebied voor iedere batch wordt bezocht. Bij een normale flow blijkt er per batch veel SKU overlap te zijn, terwijl deze overlap bij E-commerce veel minder per batch is.

 

Terugverdienen

"Het terugverdienen van een sorter zit niet zozeer in de sortersnelheid, maar in de efficiency die wordt behaald in het orderpicken, direct voorafgaand aan het sorteren", stelt Edwin van Kempen vast. Als voorbeeld stelt hij dat het handmatig picken van 1 SKU-artikel 50 seconden vergt. Bij het picken van 2 dezelfde SKU’s is dat niet het dubbele, maar slechts 55 seconden. Bij grotere aantallen verschillende SKU’s lopen de picktijden wel enorm op. De winst zit volgens Van Kempen dan ook in het zoveel mogelijk combineren van SKU’s en batchgroottes.

 

Sorterconfiguratie

De optimale configuratie van een sorter wijst uit dat een effectieve batchafhandeling 30 minuten vergt. Bij een standaard sorter met 7.200 trays per uur zijn dat circa 3600 artikelen per half uur. Het gemiddeld aantal artikelen bij E-Commerce is twee. Hieruit volgt dat het gemiddeld aantal orders 1.800 is. Dat zou dan inhouden dat de sorter ook 1.800 uitgangen zou moeten hebben en dat is niet realistisch en praktisch. Dit wordt opgelost door de E-Commerce orders te splitsen in enkelstuks (de eentjes), 2 tot 3 artikelen en orders met meer dan 3 artikelen. Deze kunnen ook worden gecombineerd met shop orders. Door nu een pre-sort toe te passen, moet er wel 2x op de sorter worden ingevoerd, maar hoeft er slechts 1x te worden gepickt. Op die manier kunnen meerdere batches in dezelfde pickronde worden gecombineerd; een vorm van nasortering blijft wel noodzakelijk. Dus eerst worden de Fast Movers aangevoerd en daarna de Slow Movers. In een omgekeerde situatie kunnen ineens alle sorteeruitgangen gereed zijn, waardoor wachttijden ontstaan voordat de volgende batch kan worden gestart. Bovendien zijn er veel mensen nodig om in een omgekeerde situatie alle uitgangen vrij te maken.

Reageer op dit artikel