nieuws

De ‘na-de-crisis’ missie van Fabory

Warehousing

De aandacht voor mensen in het werkproces is weer helemaal terug bij Fabory, de leverancier van bevestigingsmiddelen in Tilburg. Gisteren ging een groep van 40 logistieke en HR-professionals het pand door en sprak met elkaar over het oppakken van motiveringsprogramma’s nu het ergste crisisleed lijkt te zijn geleden. “Kunnen we elkaar op een goede manier van kritiek voorzien?”

De ‘na-de-crisis’ missie van Fabory
Logistiek Insight bij Fabory

"Bij veel mensen zit nog altijd de angst in de benen." Hans Dekker, manager operations, kent de sfeer onder de medewerkers. De crisis is bij Fabory niet zonder gevolgen gebleven met reorganisaties als gevolg. Nu begint de zon weer voorzichtig in de vijver te schijnen en is de focus verlegd naar de toekomst. "Je hoort weer een positief geluid onder de mensen, maar een aantal van hen is het angstige gevoel nog niet helemaal kwijt."

 

Leren denken in bedrijfsbelang

Dekker begon zijn verhaal voor de deelnemers aan de Logistiek Insight met een soort schoenendoos. "Dit is de basis van ons logistiek concept. Hier zijn al onze processen op afgestemd, de module doos voor opslag en verzenden." Tijdens de rondleiding bleek hoe Fabory het traject van inslag, opslag en uitslag heeft vorm gegeven. Automatische picksystemen, robots voor palletiseerwerkzaamheden, een hoogbouw magazijn met manbediende smallegangentrucks. Aan interne logistieke hulpmiddelen ontbreekt het niet. HR-manager Rob Dreverman ontdekte wel een andere leemte in de periode kort voor de crisis.

 

Leren denken vanuit de totale organisatie

"Dit bedrijf groeide als kool, double digit ieder jaar weer. De sterke groei zorgde er samen met een wijziging van eigenaarschap voor dat de cultuur veranderde. De laatste telg van de familie Borstlap was uit het bedrijf gegaan. ABN Amro werd aandeelhouder, later opgevolgd door HG Capital. De volgende stap in de ontwikkeling van het bedrijf is dat mensen moesten leren denken vanuit de organisatie in zijn totaliteit en minder vanuit het afdelingsbelang."

 

Oppakken met nieuw elan

Het veranderingstraject liep een flinke deuk op door crisis. Alle programma’s werden on-hold gezet. Tijd en aandacht ging uit naar het bestrijden van de crisis en de reorganisaties. Aan het eind van vorig jaar werd weer gedacht aan het oppakken van het programma. Dat is dit voorjaar weer met nieuw elan gebeurd.

Dreverman: "De start lag bij het formuleren van een nieuwe missie, visie, strategie. Daaruit volgde een nieuwe structuur van de salesorganisatie, maar ook een nieuwe huisstijl en een nieuw logo. Intern zijn we begonnen met het introduceren van een nieuwe manier van werken. PROOF: Proactief, Resultaatgericht ondernemerschap, Open, Onovertroffen kennis en Focus. Nu gaan we de volgende stap zetten, met onder andere een Dragon’s Den bijeenkomst: een interne competitie, waarin we op zoek gaan naar het beste idee."

 

Bedrijfsbezoek vanuit HR perspectief

Logistiek Insight is een initiatief van Tempo-Team, NDL/HIDC en Logistiek Magazine. De bijeenkomsten omvatten een rondleiding, presentaties en een discussie. Doelgroep is logistiek managers en HR-professionals in logistieke bedrijven. De thema’s zijn: arbeidsmotivatie, flexwerk, veiligheid/ergonomie en productiviteit. 

 

 

Reageer op dit artikel