nieuws

Bakkerijketen optimaliseert orderpickproces

Warehousing

Bakkerij ’t Stoepje die dagelijks 150 franchisenemers bevoorraadt heeft nieuwe software voor het slimmer plannen van het orderpickproces. Dit levert vijftig procent tijdsbesparing op. “Met de voicepicking oplossing is het vrijwel onmogelijk geworden om verkeerde producten klaar te zetten.”

Bakkerijketen optimaliseert orderpickproces
't Stoepje optimaliseert orderpickproces

"Wij hebben door de Medea Logistics Execution-oplossing veel meer inzicht gekregen in onze orderpickprocessen", zegt Sjacco Nel, financieel directeur van Bakkerij ’t Stoepje in Spakenburg. "Deze zijn nu beter te plannen en achteraf te controleren op wie welke producten heeft gepickt en waarheen gebracht."

 

WMS plus voicepicking

De nieuwe oplossing bestaat uit WMS-software, voicepickterminals/-software en een RF-netwerk. De voice-oplossing is van het merk Vocollect en het RF-netwerk is door leverancier Motorola geleverd. Het softwarepakket Medea Logistics Execution is van Zetes zelf, die ook voor de implementatie en de integratie met het ERP-systeem Microsoft Dynamics NAV heeft gezorgd. Het ERP zelf is geleverd en geimplementeerd door Schouw Informatisering.

 

Rijenvolgorde voor laaddeuren

Bakkerij ’t Stoepje bevoorraadt elke dag ruim 150 franchisenemers, die op 900 markten en andere locaties brood- en koekproducten leveren. Voor deze partijen, die hun bestellingen zelf komen ophalen, worden dagelijks een planning gemaakt voor de rijenvolgorde bij de laaddeuren.

 

Het Medea-software houdt bij het orderpicken automatisch rekening met de business logica voor de rijenvolgorde bij alle laaddeuren. "Door het optimaliseren van onze processen en het nieuwe logistieke systeem hebben wij het aantal pickfouten met maar liefst 75% kunnen verminderen", zegt Nel.

 

Besparing van vijftig procent

"Verder besparen wij door een betere routering op drukke dagen zo’n vijftig procent tijd. Vroeger begonnen zo’n tien mensen vrijdagmiddag om één uur met het klaarzetten van alle bestellingen. Daar zaten ook veel kleine orders tussen, terwijl later in de middag nog regelmatig wijzigingen binnenkwamen. Tegenwoordig start men pas om vier uur ’s middags met vier of vijf orderpickers, die net als eerst om circa zes uur klaar zijn."

 

[fotoalbum]

 

Reageer op dit artikel