nieuws

Harde en zachte factoren staan ketensamenwerking in de weg

Warehousing

Succesvolle samenwerkingen in de keten zijn niet bijzonder dik gezaaid. Volgens Vincent van Blitterswijk van EVO wordt het ontbreken van de samenwerking veroorzaakt door harde en zachte factoren. En vooral die laatste categorie is lastig te tackelen, zo vertelde hij tijdens zijn presentatie in Theater Blauw.

Harde en zachte factoren staan ketensamenwerking in de weg
Vincent van Blitterswijk

Succesvolle samenwerkingen in de keten zijn niet bijzonder dik gezaaid. Dat is geen nieuws, maar volgens Vincent van Blitterswijk van EVO is een deel van de oorzaken goed aan te geven. Daarnaast zijn er nog legio harde en zachte factoren die een goede samenwerking in de weg staan en die een stuk lastiger zijn te tackelen. Van Blitterswijk gaf via een presentatie in Theater Blauw inzicht in de problemen die samenwerking in de weg staan. Een deel van zijn presentatie was gebaseerd op het recent gepresenteerde 3PL-onderzoek van Capgemini.

 

Eigenlijk is het belachelijk                        

Van Blitterswijk: "Bedrijven zien nog veel beren op de weg naar samenwerking. Dat blijkt ook uit het 3PL-onderzoek. Het merendeel van de verladers bekritiseert dienstverleners om de IT-capaciteit. Hetzelfde doen de dienstverleners als het aankomt op inzicht in het odermanagement van de verlader." Volgens de EVO-beleidsadviseur zijn er wel initiatieven in de goede richting. Hij noemt het eerste elektronische transportbericht in de sierteeltsector. "Maar eigenlijk is het belachelijk dat dit nu pas voor elkaar is." Van Blitterswijk probeerde tijdens zijn presentatie de vinger op de zere plek te leggen.

 

Vooral zachte factoren lastig te tackelen

Het ontbreken van de samenwerking wordt volgens Van Blitterswijk veroorzaakt door harde en zachte factoren. En vooral die laatste categorie is lastig te tackelen. Een voorbeeld van een harde factor die problemen veroorzaakt is het hebben van een duidelijke datastructuur, bijvoorbeeld een EDI-koppeling. Een zachte factor zou dan kunnen zijn dat ‘de klant er niet klaar voor is’. Op het vlak van statusinfo van de voorraadpositie is een harde factor wederom de infrastructuur, een zachte factor zou moeite met openheid kunnen zijn. Het delen van gegevens.

 

Beter inspelen op behoefte van klant

Het belang van ketensamenwerking werd later op de eerste dag van de Logistica nog eens aangestipt door GS1. Marco van der Lee (GS1) gaf tijdens zijn presentatie in Theater Blauw een kijkje in de toekomst en deed dat op basis van een door GCi uitgebracht onderzoek Future Value Chain 2016. Van der Lee: "Beter inspelen op de behoefte van de consument, iets wat echt noodzakelijk is voor bedrijven, kan alleen als er op allerlei vlakken in de keten wordt samengewerkt. Goede data-uitwisseling hoort daar zeker bij. Het verlagen van kosten in de keten zou een goede stimulans moeten zijn. Wanneer data gestandaardiseerd wordt kunnen bedrijven ook de wachttijden bij dc’s verlagen, administratieve kosten omlaag brengen en is de tracking en tracing stukken eenvoudiger. "

 

Meer Logistica-nieuws.

Reageer op dit artikel