nieuws

Logistiek kan niet anders dan infostromen openstellen

Warehousing

Via bescheiden ketenprojecten met open informatiestromen is nog het nodige voordeel uit ketens te halen. Dat stellen Peter Morren van Möbius, Guido van Osch van Centric en Vincent van Blitterswijk van EVO. Tijdens ICT & Logistiek 2009 zal er de nodige aandacht zijn voor die open infostromen.

Logistiek kan niet anders dan infostromen openstellen
Logistiek kan niet anders dan infostromen openstellen

 

Wat in 1992 nog bijzonder ver weg leek toen Hans Ketterings in Nederland het eerste grafische planbord in elkaar programmeerde voor Nijhof-Wassink, is nu binnen handbereik. Het aan elkaar knopen van distributienetwerken in de keten zou geen probleem meer mogen zijn. Internet speelt hier een belangrijke rol in en ditzelfde internet biedt bedrijven de kans parallel aan de goederenstroom een informatiestroom te laten lopen. In een ideale situatie zijn die twee stromen met alle bedrijven in de keten in lijn gebracht. Toch blijkt de praktijk er nog heel anders uit te zien en ligt de focus van veel bedrijven op de optimalisatie van het interne logistieke proces. In de retailsector zijn al wel een paar stappen gezet, onder meer via EDI en gezamenlijke forecasting.

 

ICT & Logistiek in kader openstellen informatiestromen

Tijdens ICT & Logistiek 2009, dat van 10 tot en met 13 november binnen de muren van de Logistica wordt gehouden is de nodige aandacht op stands en tijdens presentaties voor dit openstellen van informatiestromen. Volgens adjunct-directeur Guido van Osch van Centric Supply Chain Solutions is het zichtbaar maken van logistieke stromen (visibility), waarbij iedere schakel in de keten informatie over de status en voortgang van processen beschikbaar stelt aan anderen een noodzakelijke stap op weg naar supply chain management zoals het ooit is bedacht.  "Informatie moet direct op iedere willekeurige plek in de hele keten online raadpleegbaar zijn. Bedrijven moeten hun informatieprocessen openstellen: transportbedrijven voor logistieke dienstverleners, en die weer voor hun klanten. De een wil inzicht hebben in zijn voorraad en of er voldoende magazijncapaciteit beschikbaar is, de ander er wil weten of zijn order klaar staat bij het docking-station en hoeveel wagens hij de weg op moet sturen. Gegevens die hij ook nog het liefst visueel krijgt aangeleverd, bijvoorbeeld via een kaart van de regio of een plattegrond van het magazijn."

 

Niet direct ketenbreed opzetten

Een ketenbreed project opzetten is wel wat teveel gevraagd volgens Van Osch. "Je ziet dat partijen juist pragmatisch aan de slag gaan en wel succesvol zijn. Zo komen er portals waar de eigenaar kan zien wat de voorraad in het warehouse van ‘zijn’ logistiek dienstverlener is of toepassingen waarmee de retailer kan zien wanneer de wagens van de transporteur bij zijn winkels arriveren, zodat deze het personeel ter plaatse kan voorbereiden. Dat zijn de eerste doch bescheiden voorbeelden van supply chain management." Morren kan zich hierin helemaal vinden. "Een grootschalig geïntegreerd ICT-systeem is moeilijk meteen uit te rollen. Bovendien zijn er forse investeringen mee gemoeid. Ondernemers zijn ongeduldig en willen op korte termijn resultaat zien. De drempel is lastig en hoog, ook al is het geen rocket-science", aldus de Möbius Nederland directeur.

 

Internet cruciale schakel

Internet zou de schakel moeten zijn waar dit bovenstaande mogelijk door wordt. Via internet zijn ook platformen als Teleroute, Timocom en Transporeon mogelijk. Op die platformen wisselen verladers en vervoerders vrachtgegevens uit en brengen ze ladingsstromen bij elkaar om geschikte retourritten te vinden. "Initiatieven als deze bestaan al langer", vertelt Van Blitterswijk van EVO. "Vaak gaat het om closed user groups, omdat verladers niet zomaar met elke transporteur in zee willen gaan. Alleen vervoerders waar een contract mee bestaat, mogen uit de bak met orders putten." Op dit vlak is zeker een efficiencyslag gemaakt, vindt Van Blitterswijk, "maar dit soort initiatieven heeft nog volop groeipotentie. Bovendien is deze oplossing ook voor kleinere en middelgrote vervoerders interessant."

 

Reageer op dit artikel