nieuws

Jungheinrich zet heftrucks en stellingen op het menu

Warehousing

Jungheinrich zegt dat het op de Logistica teruggaat naar waar het om draait bij deze beurs: geldbesparende oplossingen in en veel niet te missen trucks. Naast nieuwe modellen en zelfs enkele prototypes, kunnen dit keer ook liefhebbers van gebruikte Jungheinrichs hun hart ophalen. Ook komt er een beursprimeur.

Jungheinrich zet heftrucks en stellingen op het menu
Jungheinrich op Logistica

Een andere tijd vraagt om een andere benadering, stelt Jungheinrich. En daarom gaat het bedrijf terug naar de essentie: slimme, geldbesparende oplossingen voor intern transport. Wie het productenprogramma van Jungheinrich in haar volle breedte wil aanschouwen kan deze beurs niet missen, want de fabrikant brengt vooral heel veel trucks mee waaronder enkele gloednieuwe modellen.
 

Zeer stille elektro pallettruck

Eén van die trucks betreft een uitzonderlijk stille elektro pallettruck, type EJE. De truck voldoet niet alleen aan de strenge PIEK-norm voor avond- en nachtdistributie, maar is zelfs aanvullend gedempt om het nog stiller te maken. De pallettruck is daardoor in het bijzonder geschikt voor laden en lossen in stedelijk gebied. Niet alleen stellen gemeenten steeds strengere eisen, veel bedrijven wensen ook extreem stille machines met het oog op een goede relatie met omwonenden.
   

De zuinigste elektro heftrucks op de markt

Jungheinrich toont ook haar nieuwe lijn elektro drie- en vierwielheftrucks, die onlangs in een omvangrijke, onafhankelijke test eindigde als zuinigste én meest productieve op de markt. De nieuwe heftrucks worden standaard uitgerust met Jungheinrichs vierde generatie AC-draaistroomtechniek. Die techniek ontziet niet alleen het milieu, maar ook de portemonnee met haar aansprekende prestaties en zeer zuinige verbruik.
  

Automated Guided Vehicle

Een Automated Guided Vehicle (AGV) heeft geen koffie- of lunchpauzes nodig. Jungheinrich kan bestaande modellen magazijntrucks relatief eenvoudig en dus voordelig leveren als een zelfstandig rijdende machine. Tijdens Logistica rijdt een tot AGV omgebouwde ERC-stapelaar zijn rondjes op een speciaal parcours. De truck navigeert met behulp van lasernavigatie en is uiteraard voorzien van vele veiligheidsvoorzieningen om ongelukken te voorkomen. Bezoekers kunnen dat zelf testen tijdens Logistica.
 

Slimme RFID- en WMS-oplossingen besparen tijd en geld

Praktische oplossingen, dat geldt ook voor Jungheinrichs innovaties op het gebied van RFID en WMS. Zo heeft Jungheinrich een duurzame, robuuste oplossing gevonden voor het in de lepels monteren van een RFID-antenne. De oplossing maakt het mogelijk meerdere pallets (bijvoorbeeld twee of vier) tegelijk op te pakken en ze allemaal afzonderlijk in één beweging automatisch uit te lezen. Uitstappen en handmatig scannen is niet meer nodig. Maar ook wanneer slechts één pallet tegelijk wordt vervoerd en met barcodes wordt gewerkt, heeft Jungheinrich slimme oplossingen in huis.
 

WMS-systemen koppelen aan magazijntrucks

De nieuwe Jungheinrich verticale orderverzameltruck EKS 210/312 kan worden gekoppeld aan vrijwel alle warehousemanagementsystemen. Dankzij een module die Jungheinrich "magazijnnavigatie met hoogtebepaling" noemt, weet de truck precies waar hij zich in het magazijn bevindt. Gekoppeld aan een WMS rijdt de truck dan ook volautomatisch naar de juiste picklocaties, zodat de orderpicker alleen nog de doosjes uit de stellingen hoeft te pakken. Verkeerd rijden en lastig positioneren is er niet meer bij.
 

Blik op de toekomst
Traditiegetrouw biedt Jungheinrich tijdens Logistica ook een blik op de toekomst. Ditmaal in de vorm van een pallettruck die eerder ook te zien was tijdens de CeMAT-beurs in Hannover. De truck beschikt over enkele zeer opvallende technieken. Zo is hij niet voorzien van traditionele tractiebatterij, maar is er een krachtige, compacte lithium-ion batterij gemonteerd. Het opladen van die batterij gebeurt niet met een gewone lader, maar met een soort "dockingstation" waaronder de vorken worden geschoven.
  

Batterijstekkers komen er niet meer aan te pas

De concepttruck wordt verder niet aangedreven met behulp van draaistroommotoren, maar er zijn speciale wielen met directe aandrijving gebruikt. Feitelijk een doorontwikkeling van Jungheinrichs draaistroomtechniek. Omdat de aandrijving en batterij veel kleiner en flexibeler zijn, kan de truck van de toekomst ook totaal anders worden vormgegeven. De concepttruck geeft een voorbeeld van de vele mogelijkheden.
 

Beursprimeur
Ook een toekomstig model, maar wel een die binnenkort in productie zal worden genomen, vormt Jungheinrichs grote beursprimeur voor Logistica. Het bedrijf onthult pas enkele dagen voor Logistica om wat voor soort machine het zal gaan.

 

Ook gebruikte trucks
Voor het eerst zijn tijdens Logistica ook tientallen gebruikte Jungheinrich trucks te bekijken in alle soorten en maten. De machines worden opgesteld in de zogenaamde forklift arena, vlakbij de Jungheinrich stand in hal 12. Jungheinrich zal niet alleen technisch en optisch volledig gereviseerde trucks neerzetten, maar ook jonge budgetmachines zonder revisie. Geïnteresseerden kunnen direct op de beurs al hun slag staan, zodat de truck binnen een mum van tijd afgeleverd kan worden.
 

Opslagsystemen en magazijnstellingen
Geïnteresseerden in opslagsystemen en magazijnstellingen zullen bij Jungheinrich een goede indruk van het gehele leveringsprogramma krijgen. Naast conventionele palletstellingen en legbordstellingen, zullen inrijstellingen en doorrolstellingen worden gepresenteerd. Ook draagarmstellingen en zelfs een complete entresolvloer worden op de beursvloer opgebouwd. Jungheinrich is bovendien hoofdsponsor van het Nederlands Kampioenschap Intern Transport dat tijdens Logistica wordt gehouden. Jungheinrich levert de magazijnstellingen en heftrucks voor het kampioenschap.

Reageer op dit artikel