nieuws

BAT batterijen maakt doorstart in Nijkerk

Warehousing

Met een fraai nieuw pand en een vernieuwde overeenkomst met batterijenfabrikant TAB, begint BAT aan een nieuw hoofdstuk van het bedrijf. Afgelopen vrijdag liet directeur/eigenaar Alfred van Felius zijn onderneming zien aan klanten en andere relaties.

BAT batterijen maakt doorstart in Nijkerk
BAT batterijen maakt doorstart in Nijkerk

In Nederland beschikt BAT (Batterij Aandrijf Techniek) nu over de exclusieve rechten om tractiebatterijen voor heftrucks van het Sloveense merk TAB te leveren. Alle leveringen in Nederland gaan nu via Nijkerk, zo heeft Van Felius bedongen. "Dat is belangrijk voor een handelsbedrijf als het onze. Je kunt best meerdere merken voeren. Maar je hebt meer dan ooit de back-up van een fabrikant nodig. TAB heeft zich inmiddels voldoende bewezen."

 

Jong bedrijf levert klantspecifiek

Acht jaar geleden nam Van Felius BAT over van Itolang, die er weinig brood meer in zag. Met name leveringen aan andere heftruckimporteurs verliepen moeizaam. BAT leverde sindsdien het Oostenrijkse merk Banner, dat zich onderscheidde met een kwalitatief goed maar niet echt goedkoop product. Nu werken 18 mensen bij BAT en doet het bedrijf zo’n 1.700 nieuwe batterijen per jaar.
  

"We blijven Banner doen op het gebied van tractiebatterijen voor onze vaste klanten. Zeker op dit moment is prijs een veelbesproken item. TAB is niet veel lager geprijsd, maar in overleg met de fabriek is wel meer mogelijk. Dit jonge bedrijf richt zich niet op grote serieproducties, maar kan klantspecifiek werken en doet dat ook voor andere merken." Van Felius wil zich samen met TAB – toevallig het spiegelbeeld van BAT – profileren op de Nederlandse markt.

 

Meer leveringen aan eindgebruikers

"Na acht jaar hebben we laten zien dat we een blijvertje zijn. Dat komt omdat we vanaf dag één geen concessie hebben willen doen aan de kwaliteit van het product, niet aan de cellen en niet aan de behuizing. Je hebt batterijen die na een paar maanden al problemen geven en batterijen die zeven of acht jaar mee kunnen gaan."
  

Over de huidige terugval in nieuwe heftrucks – zeker twintig procent minder verkoop in 2009 wordt al geroepen – maakt Van Felius zich niet teveel zorgen. "Klanten hebben de neiging om wat langer door te rijden en dus toch maar de batterij te vervangen. Voor batterijenleveranciers is dat niet per definitie ongunstig. Wij leveren voor zestig procent direct aan eindklanten. Als je meer afhankelijk bent van levering aan importeurs en dealers, heb je volgend jaar een groter probleem."

 

Reageer op dit artikel