nieuws

FNV pleit voor heftruckrijbewijs

Warehousing

Jan Warning van FNV Bondgenoten pleitte tijdens de Dag van het Magazijn voor een verplicht heftruckrijbewijs. “Waarom zou de situatie voor een heftruckchauffeur anders zijn dan voor een vrachtautochauffeur?”, vroeg de vakbondsman zich hardop af. Niet iedere bezoeker deelde de mening van Warning.

FNV pleit voor heftruckrijbewijs
Jan Warning, FNV Bondgenoten, tijdens de Dag van het Magazijn

 

Volgens FNV Bondgenoten vinden jaarlijks zo’n 4000 incidenten met heftrucks plaats. De vakbond krijgt regelmatig klachten van heftruckchauffeurs. Dat varieert van nekklachten vanwege het vele omkijken tot rugklachten vanwege de trillingen van heftrucks.

 

"Het werkklimaat, vooral kou en tocht, verergert de klachten. Datzelfde geldt voor situaties waarin het werktempo hoog ligt", vertelde Jan Warning, hoofd Bureau Beroepsziekten van FNV Bondgenoten voor zo’n 140 toehoorders op de Dag van het Magazijn.

 

Heftruckrijbewijs

Volgens Warning kan een verplicht heftruckrijbewijs een hoop ellende voorkomen. "Zo’n rijbewijs moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Er moet sprake zijn van onafhankelijke toetsing. Daarnaast moet aandacht worden besteed aan controle van de machine en werkvoorbereiding, vaardigheid in het besturen en veilig rijgedrag", aldus Warning. -stem hierover in de poll van Logistiek.nl-

 

Na Warning liet ook Roland Peltzer van de Arbeidsinspectie zien dat heftrucks voor nogal wat incidenten zorgen. Tijdens in een inspectie bij laad-, los- en overslagbedrijven in 2006 werd bij 37 procent van de 511 onderzochte bedrijven problemen geconstateerd met  onderhoud en keuring van arbeidsmiddelen, voornamelijk heftrucks. Van alle ongevallen die bij de Arbeidsinspectie werden aangemeld, is 6,3 procent veroorzaakt door een hef- of pallettruck, 7,8 procent door een hijs- of hefwerktuig en 1,8 procent door transportbanden.

 

Heftruckcertificaten

Uit het Nationaal Veiligheidsonderzoek, waarvan de resultaten tijdens een workshop werden gepresenteerd, blijkt dat de helft van de bedrijven chauffeurs met een vakbekwaamheids- of veiligheidscertificaat van het CCV in dienst heeft. Zo’n 14 procent heeft chauffeurs met een BMWT-Train certificaat in dienst.

 

In de workshop bleek dat de meningen over een verplicht heftruckrijbewijs zijn verdeeld. Een enkeling is voorstander, maar de meesten zien geen toegevoegde waarde. Nu staat immers ook al in de wet dat bedrijven hun chauffeurs moeten instrueren. Er staat alleen niet bij hoe die instructie moet plaatsvinden.

 

Reactie EVO 

Verladersorganisatie zegt in een reactie op het plan dat een verplicht heftruckrijbewijs ‘weinig toevoegt’. "Een betere veiligheid begint bij meer bewustzijn over het belang van veilig werken. Dat bewustzijn krijg je niet door een papiertje. Wel is goede scholing om veiligheid op de werkvloer te garanderen, cruciaal. Opleiden van personeel levert veel meer op dan het toevoegen van nog een administratieve last", aldus EVO.

[fotoalbum] 

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel