nieuws

Hoofdprijs logistieke scriptie Mariska van Stipdonk

Warehousing

De masterscriptie van Mariska van Stipdonk over een nieuwe toepassing van displaydozen is bekroond met een belangrijke vakprijs; de gold award in de afstudeercompetitie die door ECR Europe wordt georganiseerd. De uitreiking was op het jaarlijkse ECR forum, dat dit jaar in Berlijn was.

Hoofdprijs logistieke scriptie Mariska van Stipdonk

In totaal streden negen inzendingen van zeven hogescholen en universiteiten om de prijs.  

 

Mariska van Stipdonk deed haar scriptie in het kader van de opleiding Technische Bedrijfskunde aan de TU Eindhoven met specialisatie Retail Logistiek. Haar begeleiders waren Karel van Donselaar en Simme Douwe Flapper, die beide werkzaam zijn binnen het TU/e profileringsgebied Logistics, Operations and their Information Systems (LOIS).

"De genomineerden en de uiteindelijke winnaar hebben met hun afstudeerwerk laten zien dat er in Nederland zeker nog jonge mensen zijn die met enthousiasme, kennis en doorzettingsvermogen het fundament helpen leggen voor het verpakken in de komende jaren," aldus het Nederlands Verpakkingscentrum.

 

Nieuwe baan bij Metro

Het afstudeerproject heeft Mariska van Stipdonk prijs van 500 euro opgeleverd, maar ook een nieuwe baan Metro Cash & Carry, één van ’s werelds grootste retailers. In Nederland is het bedrijf bekend door zijn Makro Groothandel. In haar scriptie brengt Van Stipdonk in beeld wat de voordelen zijn van de toepassing van een andere ‘verpakkingsfilosofie’. Het gaat om een concept dat bekend staat als ‘Shelf Retail Ready Packaging’. De verpakking van een product in een slim bedachte ‘omdoos’ heeft diverse voordelen: het is gemakkelijk te herkennen, te openen, op het schap te zetten en weg te gooien.

Deze ‘omdozen’ maken optimale bijvulling van vakken mogelijk en zijn ook vanuit het oogpunt van consumenten erg aantrekkelijk.

 

Verlaging kosten 

Metro Cash & Carry was vooral geïnteresseerd in de verlaging van verpakkings- en behandelingskosten die deze verpakkingen mogelijk maken. "Ik heb een potentiële verlaging van kosten aangetoond. En daarnaast een implementatieplan geschreven met aanbevelingen over aanpassingen in de interne organisatie en samenwerking tussen retailers, fabrikanten en leveranciers", vertelt Van Stipdonk.

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel