nieuws

Jungheinrich toont toekomst met Concept ’08

Warehousing

Innovatie is efficiënt omgaan met energie’, luidt het officieuze beursmotto bij Jungheinrich. Het studiemodel Concept ’08 is hiervan het beste voorbeeld. Met deze futuristische elektropallettruck toont de producent de beursbezoeker hoe de toekomst eruit kan zien.

Jungheinrich toont toekomst met Concept ’08

Het studiemodel bevat nieuwe oplossingen voor ergonomie en efficiënt energieverbruik in de gehele range aan intern transportmiddelen.

 

Lithium-Ion batterijen
Zo is de Concept ’08 uitgevoerd met Lithium-Ion batterijen (tot 200 Ah) en een directe aandrijving. Dat moet in de toekomst voor nog meer energie-efficiency zorgen.
Vooralsnog zijn Li-Ion batterijen te duur om serie-inzet rendabel te maken. “De kosten liggen een factor drie hoger, maar daar staat tegenover dat Li-Ion batterijen twee keer zo lang meegaan en een aantal extra voordelen bieden. Zo maken Li-Ion batterijen ook snelladen en tussenladen mogelijk”, legt productmanager Christoph Weber uit.
In de toekomst zal de volledige laadtijd nog slechts één uur bedragen. In veel gevallen kan dit ertoe leiden dat batterijwisselen onnodig wordt.

Ander laadproces
In tegenstelling tot de huidige tractiebatterijen kan de batterijcapaciteit van Li-Ion batterijen voor bijna de volle 100 procent worden benut. Een ander positief neveneffect van de nieuwe battrijtechniek is de maatvoering. De energiebron maakt het mogelijk om nog compacter te bouwen en dat opent nieuwe deuren voor verdere verbetering van de ergonomie.
Bij de nieuwe energiebron hoort ook een nieuw laadapparaat. Het contact tussen batterij en lader wordt gemaakt over de vorkpunten. Omdat het laadproces voor Li-Ion batterijen anders verloopt dan bij conventionele tractiebatterijen, is de truck uitgerust met een batterijmanagementsysteem. Dit systeem bewaakt continu stroom, spanning, temperatuur en dergelijke en voorkomt zo bijvoorbeeld diepontladingen.

Directe aandrijving
De hoogefficiënte directe aandrijving is een doorontwikkeling van de bestaande AC-technologie, die Jungheinrich al in vrijwel de gehele productrange toepast. In combinatie met de Li-Ion batterijen biedt de nieuwe aandrijving nieuwe kansen en kortere laadtijden.
De techniek is volgens Jungheinrich in staat om een goed alternatief te bieden voor de waterstofcel, die nog volop in ontwikkeling is. “Ze bespaart gebruikers in de toekomst veel geld en is tevens heel milieuvriendelijk”, stelt Klaus-Dieter Rosenbach namens het bestuur van Jungheinrich.
Volgens behoudende berekeningen van de Hogeschool Kiel zijn de besparingen op energiekosten minimaal 15 procent, bij een gelijke productiviteit.

Duimjoystick
De Concept ’08 truck is verder voorzien van een compleet nieuw bedieningselement, waarmee de chauffeur de truck letterlijk onder de duim krijgt. In de handgrepen van de truck is namelijk een ergonomische ‘duimjoystick’ verwerkt. Hiermee wordt met één beweging het sturen én het rijden geregeld.

 

Alle CeMAT-foto’s van 2008 nog eens bekijken?

  • Donderdag wederom primeurs, shows en spektakel

  • Reageer op dit artikel