nieuws

Atlet start met heftrucks

Warehousing

Atlet gaat naast magazijntrucks ook vorkheftrucks onder de eigen merknaam verkopen. Het Zweedse merk groeit daarmee uit tot een volwaardige full-liner, wat mogelijk is geworden dankzij de overname door Nissan. Het is nog onzeker wanneer Atlet in Nederland start met de verkoop van vorkheftrucks. “Hopelijk rond de zomer”, stelt Geurt de Groot van Atlet Nederland.

Atlet start met heftrucks
Atlet gaat de fabriek in Zweden uitbreiden

Na de overname van Atlet door Nissan hanteert de nieuwe organisatie een tweemerkenstrategie. Zowel Atlet als Nissan blijven als merk naast elkaar bestaan, met gescheiden organisaties en verkoopkanalen. Keji Ikeda, de nieuwe chief executive officer van Atlet, noemt daarbij de auto-industrie als voorbeeld.

 

"In de auto-industrie werken Renault en Nissan al jaren met elkaar samen. Renault heeft een belang van 44 procent in Nissan. Andersom heeft Nissan een belang van 15 procent in Renault. Sinds het begin van de samenwerking zijn beide merken gestegen op de wereldranglijst. We proberen met Nissan en Atlet hetzelfde succes te behalen."

 

Twee merken

Nissan en Atlet zijn niet het enige bedrijf met een tweemerkenstrategie in de wereld van mobiel intern transport. Nacco doet min of meer hetzelfde met Hyster en Yale, MCF doet dat met Mitsibushi en Caterpillar. "We geloven dat we met deze twee merken meer kans maken op de markt", aldus Ikeda.

 

De tweemerkenstrategie heeft tot gevolg dat Atlet ook vorkheftrucks zal verkopen, die in de bestaande Nissan-fabrieken gemaakt zullen worden. Geurt de Groot, directeur van Atlet in Nederland, hoopt dat de verkoop rond de zomer van start kan gaan. "We moeten eerst nog wat huiswerk doen. Zaken met betrekking tot garantie, service, kwaliteit en dergelijke moeten eerst geregeld zijn", aldus De Groot.

 

Uitbreiding

Sinds de overname beschikt het nieuwe Nissan Forklift over vier fabrieken. Drie daarvan zijn de bestaande Nissan-fabrieken in Pamplona, Tokyo en Chicago, de vierde is de Atlet-fabriek in het Zweedse Mölnlycke.

 

De productie in Mölnlycke groeit flink. In 2004 rolden er 3.785 trucks van de band, dit jaar zullen dat er zo’n 8.500 zijn. De verwachting is dat dat aantal groeit tot ongeveer 10.500 stuks in 2011. "We zijn al begonnen met werken in twee ploegen", vertelt Martin Björkroth, verantwoordelijk voor de fabriek in Zweden. "We gaan de fabriek daarnaast ook uitbreiden. De fabriek meet nu 16.000 vierkante meter, daar komt 6.000 vierkante meter bij.

 

5S-methode

Om de fabriek efficiënter te maken, omart Atlet het concept van lean manufacturing. Dit jaar moet de productiviteit stijgen met 3,5 procent, terwijl de materiaalkosten met 0,6 procent omlaag moeten.

 

Op dit moment is Atlet bezig met implementatie van de 5S-methode, een manier om de orde en netheid te vergroten en een gestructureerde manier van werken te creëren.

 

Assemblagelijn

Daarnaast is Atlet bezig om stap voor stap het assemblageproces te veranderen. Tot voor kort werd een truck eigenlijk door één medewerker volledig in elkaar gezet. Dat betekent dat Atlet per type truck tien tot vijftien werkstations met tien tot vijftien gereedschapsets had.

 

"De toekomst ligt in assemblagelijnen, waarbij meerdere modellen door elkaar heen worden gefabriceerd en waarbij elke medewerker zijn eigen specialiteit heeft", aldus Björkroth. "In 2005 is de eerste assemblagelijn geïnstalleerd, volgend jaar is de laatste assemblagelijn aan de beurt. Op enkele uitzonderingen na wordt dan elke magazijntruck op een assemblagelijn in elkaar gezet."

 

[fotoalbum]

 

Lees ook:

 

Reageer op dit artikel