nieuws

Goes innoveert, maar houdt kosten in de hand

Warehousing

Een grote klant die behoefte had aan 6.000 palletplaatsen opslagruimte zorgde ervoor dat Goes Transport de opslagcapaciteit in het handlingcentrum moest uitbreiden. De bestaande capaciteit van 3.500 geconditioneerde palletplaatsen in het Handlingcentre in De Meern is uitgebreid naar in totaal 8.500.

Goes innoveert, maar houdt kosten in de hand

“Bij die uitbreiding hebben we uit kostenoogpunt niet gekozen voor een volautomatisch magazijn, maar een innovatief en betaalbaar verrijdbaar systeem”, zegt commercieel manager Susannah Goes. De uitbreidingswerkzaamheden en vernieuwing van het Handlingcentre van Goes Transport zijn vorig jaar april begonnen. “De werkzaamheden zijn uitgevoerd in een pand dat eigendom van ons is, maar die we hadden verhuurd aan een distributeur van medicijnen aan ontwikkelingslanden. Toen die vorig jaar maart vertrok, zijn we direct begonnen met de ombouw van deze hal. We hebben dus de bestaande opslagcapaciteit van 5.500 vierkante meter uitgebreid naar nu in totaal 15.000 vierkante meter”, legt Goes uit.

  

Geschikte lay-out

Voor het ombouwproces heeft Goes een projectteam geformeerd met daarin de belangrijkste partijen als de architect, bouwbedrijf, stellingleverancier, leverancier van isolatiepanelen en de koeltechniekinstallateur. “Het lastigste was om een geschikte indeling van de koelcellen en stellingen te maken in de beschikbare ruimte. Omdat we een bestaand pand gebruiken, is de grootste uitdaging om zo optimaal mogelijk van de ruimte gebruik te maken. Er zijn vele ideeën de revue gepasseerd voordat we de meest efficiënte en ook betaalbare oplossing hadden gevonden.”

 

Obstakels machinekamer

Toen de ombouw eenmaal kon beginnen, kwam er toch nog een kink in de kabel. De bouwvergunning voor het bouwen van een machinekamer, die elke koelcel afzonderlijk bedient, in de gang die fungeert als verbinding tussen het oude en het nieuwe Handlingcentre, werd niet gehonoreerd. “Het projectteam kwam echter met een ingenieuze oplossing: het bouwen van een stalen constructie boven één van de gangen, waarin we machinekamer konden neerzetten. Hierdoor konden we voorkomen dat we het pand aan de buitenkant moesten veranderen en werd de bouwvergunning alsnog gegeven.”

 

ULO-cellen

Na dit oponthoud kon het bouwteam van Goes voortvarend aan de slag met de bouw van het Handlingcentre. “Het streven was om alles klaar te hebben voor 1 januari dit jaar omdat dan voor ons het seizoen echt begint. Inmiddels is de ombouw van het pand klaar en beschikt het, naast de negen oude koelcellen, over zestien nieuwe koelcellen, waarvan er tien gasdichte, zogeheten ULO-cellen zijn. Deze cellen hebben een opslagcapaciteit tussen de 150 en 200 ton. In de ULO-cellen kan voor een langere periode fruit worden opgeslagen. Het aantal laaddocks van het Handlingcentre is daarnaast uitgebreid tot in totaal dertig.”

 

Verrijdbare stellingen

In de zes overige grote koelcellen heeft Goes gekozen voor een ingenieus systeem van verrijdbare stellingen. Deze cellen hebben ieder afzonderlijk rond de 650 palletplaatsen. “De stellingen staan aaneengesloten in de cel, maar onze heftruckchauffeurs kunnen een gangpad openen met behulp van een afstandsbediening. Vervolgens kunnen ze de opgevraagde pallet uit de stelling halen. Het voordeel van dit systeem is dat je het aantal palletplaatsen flink kunt vergroten. Bovendien zijn pallets met een verrijdbaar systeem eenvoudig en snel te traceren voor onze heftruckchauffeurs.”

Goes heeft bewust afgezien van inrijdstellingen. “Met een verrijdbaar systeem is iedere pallet afzonderlijk makkelijker te bereiken dan bij een inrijdstelling, waar je vaak meerdere pallets moet verplaatsen voordat je bij de bewuste pallet kunt bereiken.”

 

Excelsheets

Met de bouw van het nieuwe handlingcentre is een totaal bedrag gemoeid van bijna 4,5 miljoen euro. Voor Goes was het een hele tour om tijdens de bouw binnen het gestelde budget blijven. “Alles wat gefactureerd en geoffreerd werd, hebben we strak in de hand gehouden zodat we binnen het budget bleven op basis van de tarieven die de klant ons heeft gegeven. Ik heb de nodige Excelsheets versleten om alle uitgaven te administreren. Maar zijn we binnen het budget gebleven en de klant heeft nu direct de beschikking over 7.000 palletplaatsen met een uitbreiding overigens naar 8.000 in totaal.”

   

Geen volautomatisch magazijn

In de ULO-cellen staan overigens wel inrijdstellingen. “Die beschikken maar over zo’n 120 tot 165 palletplaatsen. Keuze voor een verrijdbaar systeem daar zou absoluut niet rendabel zijn.” De bouw van een volautomatisch magazijn heeft Goes nooit overwogen. “De kosten daarvoor zijn te hoog en bovendien is ons pand niet hoog genoeg om zo’n systeem te realiseren. Door de beperkte hoogte van het pand kunnen wij slechts tot drie pallets hoog gaan en een volautomatisch magazijn levert zich pas op als je minstens zes pallets hoog kunt.”

   

Vijftien jaar vooruit

Het Handlingcentre is volgens Goes niet alleen gebouwd voor die ene grote klant. “Er komen regelmatig vragen binnen van fruitimporteurs die behoefte hebben aan opslagruimte, want de overzeese aanvoer van fruit met containers groeit gestaag door. Kwam tot voor een aantal jaren geleden nog zo’n 70 procent van de goederen met reeferschepen in de havens aan, tegenwoordig wordt datzelfde percentage met containers verscheept. Hierin zit ons voordeel, want als de goederen in containers aankomen, dan maakt het niet meer zoveel uit of deze gestript worden in een koelhuis in de haven of in ons koelhuis in De Meern. En de laatste optie biedt vele voordelen voor de klant, omdat de combinatie met ons transportbedrijf de flexibiliteit enorm vergroot. Met deze investering kunnen we zeker weer vijftien jaar vooruit.”

 

Toekomstplannen

Goes Transport blijft echter niet stilzitten, want er zijn alweer nieuwe uitbreidingsplannen in de maak. Susannah Goes hierover: “Een gedeelte van ons Handlingcentre hebben wij ingericht als één grote koelcel van 2.200 vierkante meter, die wij verhuurd hebben aan een bekende supermarktketen. Zij hebben hierin een orderpicklocatie en zullen dit benutten tot medio 2009, waarna wij het zelf in gebruik zullen gaan nemen. Als die ombouw klaar is, komen we uit op een capaciteit van in totaal 11.000 palletplaatsen. Daarnaast zijn we bezig met de implementatie van een nieuw WMS-pakket (Navision), want de oude voldeed niet meer, en we willen bovendien overstappen op volledige barcodescanning.”

 

Doel Handlingcentre

In het Handlingcentre vindt de op- en overslag plaats van gekoeld overzees fruit. In de loods wordt het fruit uitgesorteerd en gehergroepeerd. Susannah Goes: “We werken voornamelijk voor fruitimporteurs die hun producten uit de hele wereld halen en deze vervolgens in containers laten verschepen naar de havens van Antwerpen, Vlissingen, Zeebrugge of Rotterdam.” Goes haalt de containers met fruit op uit de diverse havensteden en brengt deze vervolgens naar het Handlingcentre in De Meern. “Daar wordt de container door ons gestript, wordt het fruit ingeklaard, volgt een strenge kwaliteitscontrole door een onafhankelijke instantie, en vervolgens wordt het opgeslagen. Op piekmomenten verwerken we al snel 1.200 pallets per dag of meer. Zodra de klant de goederen heeft verkocht, wordt het transport uiteraard ook door ons verzorgd.”

Goes beschikt nu door de nieuwe uitbouw in totaal over 25 koelcellen. “Als we straks het stuk van Albert Heijn er bij krijgen zal dat aantal oplopen tot dertig.”

Goes Transport

Het distributienetwerk van Goes (opgericht in 1913) spreidt zich uit over België, Frankrijk, Italië en Engeland. In de loop der jaren heeft de logistiek dienstverlener uit De Meern de transportbedrijven Intrapat (België), Gebroeders Vijn (2001) en Berbée Transport & Expeditie (2002) overgenomen. Iedere dag heeft Goes rond de 140 geconditioneerde vrachtauto’s op weg rijden. Op de locatie in De Meern bevindt zich naast het Handlingcentre ook een eigen garage: Goes Carrosserie.

Zie onderstaande video voor de verrijdbare stellingen van Goes.
(Bron: AGF.nl)

Lees ook:

Reageer op dit artikel