nieuws

Frisdrank stapelen houdt Jumbo bezig

Warehousing

De eerste fase van het mechanisatieproject bij Jumbo Supermarkten richt zich vooral op PET-flessen frisdrank, onder andere verpakt in 6-packs. In het dc in Veghel draaien nu de laatste testen en al een deel van de productieorders. Volgende week donderdag geeft Jumbo tekst en uitleg tijdens het Jaarcongres Warehousing. Bekijk alvast de videobeelden.

 

 

Met het wegvallen vorig jaar van de frisdrankkrat zien veel supermarkt dc’s zich geconfronteerd met moeilijk stapelbare flesverpakkingen. Standaardisatie in maatvoering is ver te zoeken. De ‘olifantvoetjes’ geven weinig stabiliteit tijdens het verplaatsen. Magazijnmedewerkers snijden ter plekke zelf kartonnen sheets om stevige lagen te vormen in de rolcontainers.

 

Volume frisdrank voldoende

Juist voor deze productgroep bedacht Jumbo, samen met leverancier TRM, een innovatief systeem voor het beladen van rolcontainers. DE UMP (Universal Mixed Palletizer) draait inmiddels in Veghel zijn testrondjes met meerdere productgroepen. “Toch is het systeem hoofdzakelijk uitgerekend op het volume frisdranken”, zegt Karel de Jong in interview met het vakblad Logistiek, dat deze week verschijnt.

 

Van innoveren komt innoveren

Het systeem van automatisch picken en stapelen omvat inmiddels acht verschillende componenten, waarvan de laatste de UMP is. TRM heeft diverse innovaties ontwikkeld om de UMP van voldoende colli te voorzien. “We dachten dat er veel beschikbaar was op de markt voor dit doel”, constateert Ronald Vorwerk. “Dat was niet zo. Van innoveren kwam innoveren.”

De verschillende onderdelen zijn allemaal te zien in een videofilm, die te zien zal zijn op het Jaarcongres Warehousing. Karel de Jong en Ronald Vorwerk zullen een toelichting geven en vragen beantwoorden.

 

Reageer op dit artikel