nieuws

Jansen Totaal Wonen bundelt logistieke activiteiten op veilingterrein

Warehousing

Vanaf eind september vorig jaar beschikt Jansen Totaal Wonen over een nieuw logistiek centrum van in totaal 4500 vierkante meter op het veilingterrein in het Gelderse Huissen. De nieuwbouw had de nodige voeten in de aarde, aangezien het bestemmingsplan van de gemeente niet voorzag in de vestiging van een distributiecentrum voor een grote regionale verkooporganisatie van meubels en keukens.

Jansen Totaal Wonen bundelt logistieke activiteiten op veilingterrein
Jansen Totaal Wonen bundelt logistiek

Bij het management van Jansen Totaal Wonen leefde al jaren de wens om de versnipperde logistiek verdeeld over drie magazijnlocaties in Huissen en Bemmel onder te brengen op één locatie. Die wens voor een logistiek centrum werd groter, naarmate de omzet van het winkelbedrijf groeide, de openingstijden werden verruimd en het feit dat de familie Jansen in de nabijheid van haar eigen winkel drie (low budget) franchise ondernemingen begon te weten: Pronto Wonen, Profijt Meubel en Super Keukens. “Door die groei realiseerden we ons dat we eigenlijk te weinig hadden geïnvesteerd in onze logistiek. Het was jarenlang ons stiefkindje en we vonden het eigenlijk alleen maar geld kosten”, legt directielid Henny Jansen uit.

 

Krapte

Verdeeld over drie adressen had Jansen de beschikking over in totaal 2000 vierkante meter opslagruimte. “Die ruimte hadden we ook compleet volgebouwd waardoor we maar tweehonderd meter parkeerruimte over hadden voor onze vrachtwagens. Erg krap allemaal en het kostte ons eigenlijk ook teveel geld en tijd omdat het laden en lossen op deze locaties te lang duurde. Bovendien hadden we weinig zicht op onze voorraad: dat zat in de hoofden van een paar mensen, knap lastig voor als een van die mensen ziek was.”

 

Gevecht

Uiteindelijk besloot de familie Jansen om in de directe nabijheid van de eigen woonwinkels een locatie te zoeken voor een nieuw logistiek centrum bedoeld voor: Jansen Totaal Wonen, Pronto Wonen, Superkeukens en Profijt Meubel. Al snel werd op het veilingterrein op een steenworp afstand van de Jansen Totaal winkel een geschikte locatie gevonden, waar nog wel een leeg magazijn stond van een kweker. “Toen we aanklopten bij de gemeente begon het gevecht pas echt, want we mochten niet bouwen omdat het bestemmingsplan zei dat op deze locatie zich alleen planten en bloemenkwekers mochten vestigen”, aldus Jansen. Wat volgde was een gevecht dat maar liefst anderhalf jaar duurde voordat de gemeente Bemmel bereid was om het bestemmingsplan aan te passen. Jansen: “Het duurde even maar voor ons werd dan toch uiteindelijk een uitzondering gemaakt, door middel van een speciale ontheffing.”

 

Bestaand pand

Nadat de vergunningsperikelen over de locatie achter de rug waren, kwam de volgende kwestie voor Jansen: wat te doen met de bestaande hal? Henny Jansen: “We dachten eerst aan afbreken, maar besloten toch om dit pand te laten staan want de vloer bleek nog in prima conditie te zijn. Alleen het dak hebben we laten vervangen.” Besloten werd vervolgens om nieuwbouw te plegen rondom het bestaande pand. “We zijn begonnen met een open begroting en hebben bij het uitgeven van de bouwopdracht ons vooral gericht op lokale aannemers en architecten. Dat kostte ons misschien twintig- tot dertigduizend euro extra, maar je moet in bij deze kwesties wel rekening houden met het feit dat zij ook tot onze klantenkring behoren. Uiteindelijk hebben we een architect gekoppeld aan een aannemer die vorig jaar februari is begonnen met de bouwwerkzaamheden.”

 

Hulp van leveranciers

Bij de bouw is met opzet van ‘binnenuit’ begonnen. “Bij het bepalen van de breedte van de gangen en de plaatsen van de stellingen hebben we veel hulp gehad van onze leveranciers STOW en Atlet leverancier van onze reachtrucks. Ze hebben met name goed gekeken of bij het plaatsen van de stellingen geen kolommen in de weg stonden. Daarnaast hebben ze ons ook geholpen met het nummeren van de gangen, waardoor we artikelen op de bestelbonnen eenvoudig kunnen terugvinden in het magazijn.”

 

Compartimentering

Een ander obstakel vormde de compartimentering in het bestaande gebouw in combinatie met de nieuwe aanbouw die 2000 vierkante meter in beslag neemt. “Dat was ook een half jaartje stoeien met de gemeente. Wij wilden een compartiment minder terwijl de gemeente dat van ons eiste, maar een brandwerendmuurtje minder scheelde toch weer de nodige investeringen.” Uiteindelijk is de aannemer er in geslaagd om de nieuwbouw naadloos te laten aansluiten op de bestaande bebouwing.

 

Arbo-voorzieningen

Bij de inrichting van het magazijn is rekening gehouden met de laatste arbo-eisen. Zo vindt het laden en lossen zoveel mogelijk gelijkvloers plaats, beschikt het pand over een personeelskantine met airco, een douchevoorziening en mag er bovendien binnen niet gerookt worden. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan de verlichting en de beveiliging rondom het logistiek centrum. Zo kunnen alle deuren van het pand alleen ontgrendeld worden met behulp van chip. “Doordat we veel geïnvesteerd hebben in de arbo-vriendelijkheid, kunnen we na acht maanden concluderen dat het ziekteverzuim onder het personeel een stuk lager is dan voorheen. Ook de arbeidsinspectie die vlak voor de oplevering onverwachts op de stoep stond, was onder de indruk over de arbo-voorzieningen in en om het gebouw”, zegt Henny Jansen.

 

Vestzak broekzak-principe

Met een kleine vertraging van een maand is het logistiek centrum vorig jaar september opgeleverd. Jansen heeft er bewust voor gekozen om het pand in eigen beheer te bouwen. Aan een eventuele huur bij bijvoorbeeld een vastgoed bedrijf is nooit gedacht. “Het gebouw hebben we ondergebracht in een eigen vastgoed bv. Het is dus eigenlijk volgens het vestzak broekzak principe. De diverse formules die gebruik maken van het logistiek centrum worden jaarlijks voor een x-percentage belast op basis van het aantal meters dat ze benutten.”

 

Versnippering verleden tijd

De nieuwbouw kostte Jansen uiteindelijk 1,1 miljoen euro. Een grote investering die desalniettemin Jansen tot op heden veel voordelen biedt ten opzichte van de oude onoverzichtelijke logistieke versnippering. “De bouw van het nieuwe magazijn was voor ons het moment om alles goed neer te zetten en de verkoopformules te integreren onder een dak. De inrichting van het magazijn is compact en door de automatisering van ons voorraadbeheersysteem en locatienummering van de gangen kan bij wijze van spreke zelfs de koffiejuffrouw bestellingen terugvinden. We zijn hierdoor nu in staat om binnen enkele dagen bestellingen uit te leveren, terwijl dat in de oude situatie beduidend langer was.”

 

Kerngegevens Logistiek Centrum Jansen Totaal Wonen

Oppervlakte locatie: 8000 vierkante meter

Oppervlakte magazijnruimte (inclusief bestaande hal): 4500 vierkante meter

Hoogte magazijn: 9 meter

Aantal palletplaatsen: 3000

Aantal laaddocks: 7

Aantal gangpaden: 50

Magazijnmedewerkers: 3 vaste medewerkers

Aantal reachtrucks: 2 van Atlet

Gemiddeld aantal orders per dag: 30

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel